مقالات

لیست دستگاه‌ها و وسایل مورد نیاز آشپزخانه رستوران

وسایل مورد نیاز آشپزخانه رستوران

درصورتی‌که قصد راه‌اندازی رستوران را داشته باشید پس از برآورده‌های مالی احتمالاً یکی از دغدغه‌های اصلی‌تان این است که به وسایل مورد نیاز آشپزخانه رستوران شامل چه مواردی می‌شود. در این مورد باید بگوییم که همه چیز بستگی به ابعاد فعالیت شما دارد. در مورد رستوران‌های کوچک به طبع این تجهیزات کم‌تر و محدودتر و در مورد رستوران‌های بزرگ چک‌لیست وسایل مورد نیاز آشپزخانه رستوران شما مفصل‌تر و بلند و بالاتر است.

البته آشپزخانه‌ها صرفاً مربوط به رستوران‌ها نیستند و جز یک دسته‌بندی و لیست بزرگ شامل هتل ها نیز می‌شوند. حتی برخی مجتمع‌های اداری و دانشگاه‌ها نیز نیاز به بخشی مانند رستوران دارند. در نظر داشته باشید که شما می‌توانید وسایل موردنیاز برای رستوران را به‌صورت نو و دست‌دوم تهیه کنید. البته در مورد تهیه دستگاه‌های برقی و الکتریکی پیشنهاد ما این است که به سراغ مدل‌های دست‌دوم نروید. اما در ادامه با بررسی این لیست بلندوبالا همراه شما خواهیم بود.

وسایل مورد نیاز آشپزخانه رستوران

اجازه دهید این لیست را با لوازم الکتریکی شروع کنیم که به طور حتم در آشپزخانه شما جز ضرورت‌ها خواهند بود. هرکدام از این دستگاه‌ها تحت یک لیبل در بازار عرضه می‌شوند. برخی برندها ممکن است از لحاظ کیفی گزینه فوق‌العاده‌ای باشند اما نیاز شما را در ابعاد صنعتی رفع نمی‌کنند و معمولاً شما باید به سراغ دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه بروید. برای دیدن محصولات بیشتر می‌توانید به صفحه تجهیزات آشپزخانه صنعتی مراجعه نمائید.

֎ چرخ گوشت

چرخ گوشت صنعتی یکی از پیش‌نیازهای هر رستورانی است، چرخ‌کرده محصول نهایی این دستگاه خواهد بود. البته صرفاً فرآورده‌های گوشتی با چرخ‌گوشت‌ها خروجی گرفته نخواهند شد و کاربردهای وسیع‌تری دارند که موجب می‌شود تبدیل به یک لازمه کلیدی برای هر آشپزخانه صنعتی و رستورانی شوند. بلکه شما می‌توانید از آن‌ها برای ساخت انواع مواد اولیه، سبزی‌ها و… نیز استفاده کنید. در نظر داشته باشید که خرید چرخ گوشت برای رستوران باید حتماً بر اساس نیازسنجی و حجم خروجی موردنیاز انجام گردد. اگر رستوران شما کوچک و در یک محل نه‌چندان شلوغ است، لازم نیست که حتماً به سراغ تجهیزاتی مانند چرخ‌گوشت‌های خیلی گران‌قیمت با سرعت کار فوق‌العاده بالا بروید.

ممکن است مدل‌هایی با نصف قیمت نیز نیازهای شما را برآورده کنند. ضمن این که در بین برندهای موجود در بازار حتماً چرخ‌گوشت‌های گارانتی دار انتخاب کنید که منطقاً در هنگام استفاده از آن‌ها، اگر با مشکلی مواجه شدید بتوانید پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

چرخ گوشت تجهیزات مورد نیاز رستوران

֎ گوشت بر و استخوان بر

اره استخوان بر نیز یک دستگاه برش فوق‌العاده قوی است که با بهره‌گیری از نیروی برق‌کار می‌کند و در حال حاضر مدل‌های مختلفی از آن در بازار موجود است. ابعاد و توان کاری این ابزار مهم است و در بین فاکتورهای کلیدی خرید باید به آن‌ها اهمیت ویژه‌ای بدهید. این ابزار در واقع یکی از مهم‌ترین نیازهای هر رستورانی به‌حساب می‌آید.

امروزه گوشت برها و استخوان برها در بازار کشور تحت لیبل و برندهای ایرانی عرضه می‌شوند که از نظر کیفی در سطح فوق‌العاده خوبی قرار دارند و از همه مهم‌تر برخلاف مدل‌های خارجی تحت شرکت‌های شناخته شده پشتیبانی می‌شوند.

اره استخوان بر وسایل مورد نیاز رستوران

֎ گاز و فر

منطقی است که لوازم پخت‌وپز مانند اجاق گاز صنعتی و فر جز جدانشدنی و اصلی هر آشپزخانه‌ای هستند. در مورد آشپزخانه‌های صنعتی و در لیست وسایل مورد نیاز آشپزخانه رستوران می‌توانید به سراغ مدل‌های بزرگ، انواع فرهای چندمنظوره، فرهای چند خانه و سری‌های مخصوص پخت با دیگ‌های بزرگ بروید. دقت کنید که حتماً پیش از خرید باید با سرآشپز خود در این مورد مشورت کنید. او نیازسنجی‌های لازم را در مورد وسعت فعالیت و تعداد میزهای شما را انجام می‌دهد و در نهایت می‌تواند یک لیست خرید جامع به شما بدهد.

اگر قصد خرید گاز و فر را دارید حتماً با بخش پشتیبانی فروش مرکز خرید صحبت کنید. البته در این مورد بهترین راهنمایی را می‌توانید از یک آشپز خبره دریافت کنید. اصولاً هم پیشنهاد می‌شود که لیست خرید وسایل مورد نیاز آشپزخانه رستوران توسط آشپز تهیه شود.

گاز و فر

֎ یخچال و فریزر

سیستم‌های سرمایشی نیز معمولاً به دودسته بندی کلی تقسیم می‌شوند. انواع مدل‌های یخچال صنعتی که یک پیش‌نیاز برای رستوران‌ها محسوب می‌شوند. در تجهیزات آشپزخانه بزرگ شما نیاز به چند عدد یخچال ایستاده خواهید داشت، نوشیدنی‌ها و در برخی موارد سالاد و دسر درون این یخچال‌ها نگه‌داری می‌شود.

برای تضمین سلامت و عدم فساد انواع فرآورده‌های گوشتی و گیاهی که به‌عنوان مواد اولیه در آشپزخانه رستوران‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. نیاز مبرم به فریزرهایی ترجیحاً با ابعاد بزرگ خواهید داشت. فریزرهای صندوقی و مدل‌های ایستاده نیز در بازار تحت لیبل‌های مختلف قابل تهیه هستند. یک ویژگی مهم که باید در این یخچال‌ها به آن توجه کنید مصرف برق و همین‌طور میزان و درجه سرمایش است. بخصوص در فصول گرم باید انتظار کارکردن این دستگاه‌ها با سیستم‌های دیزل و نیروی موتوربرق را داشته باشید.

تجهیزات آشپزخانه بزرگ

֎ انواع دستگاه‌های مخلوط‌کن

ابزارهای مخلوط کن صنعتی یکی از مهم‌ترین نیازهای هر رستورانی به‌حساب می‌آیند، می‌توانید از آن‌ها برای ساخت مایه انواع کباب، خمیر نان، شیرینی و… استفاده کنید. به‌طورکلی در حال حاضر در لیست تجهیزات مورد نیاز آشپزخانه رستوران قرار می‌گیرد و جز اولویت‌های مهم رستوران‌هایی است که بیشتر غذاهای کبابی سرو می‌کنند. البته این شرط در مورد 99 درصد رستوران‌های ایرانی حاکم است و منطقاً شما هم به آن نیاز خواهید داشت.

֎ کباب‌پزهای بزرگ و صنعتی

یکی از مهم‌ترین گزینه‌هایی که هیچ‌وقت نمی‌توانید از رستوران‌های ایرانی جدا کنید خوراکی کبابی است. در نتیجه شما حتماً برای راه‌اندازی یک رستوران به یک کباب‌پز بزرگ و چندمنظوره نیاز دارید. امروزه مدل‌های مختلفی از کباب‌پزهای صنعتی در بازار موجود هستند که امکانات فوق‌العاده‌ای داشته و حتی به شما امکان تنظیم محدوده دمایی را نیز می‌دهند. به ارتفاع از سطح آتش و همین‌طور طول این دستگاه‌ها دقت ویژه‌ای داشته باشید و به سراغ مدل‌های تحت لیبل برندهای معتبر بروید.

֎ انواع هودهای بزرگ و فن‌های صنعتی

اگر یک‌بار هم تجربه ورود به آشپزخانه رستوران‌ها را داشته باشید احتمالاً می‌دانید که این محیط تا چه حد گرم می‌شود. البته وسایل مورد نیاز آشپزخانه رستوران ممکن است در نگاه اول شامل این مورد نشود. اما به‌عنوان هزینه جمع‌بندی شما نیاز به خرید یک هود صنعتی و یا چند هود در ابعاد مختلف خواهید داشت. این موضوع در مقایسه با آشپزخانه‌های کوچک و صنعتی خیلی جدی‌تر است. این دستگاه را می‌توان مهم‌ترین مورد در لیست تجهیزات آشپزخانه صنعتی نام برد.

حتی در برخی موارد این موضوع سبب دردسرهایی از نظر بهداشتی برای شما خواهد شد. این هودها را در بخش پخت نصب‌کرده و سپس می‌توانید به‌واسطه آن‌ها بخش مهمی از گرما و بخار مربوط به آشپزخانه را به‌راحتی از بین ببرید. البته که در هنگام خرید به سراغ گزینه‌های پرقدرت و کم‌مصرف بروید. چون به‌هرحال این دستگاه‌ها در دسته‌بندی پرمصرف قرار می‌گیرند.

انواع هودهای بزرگ و فن‌های صنعتی

لیست وسایل موردنیاز رستوران به همین‌جا ختم نمی‌شود و دسته‌بندی‌های دیگری را نیز در برمی‌گیرد.

֎ دستگاه‌های استریل

امروزه بحث نظافت در محیط‌های عمومی بیش از هر زمانی نموده پیدا کرده است. شما هم به‌طورقطع برای دریافت مجوزهای لازم در آشپزخانه رستوران خود نیاز به سیستم‌های استریل خواهید داشت که از جمله کلیدی‌ترین و مهم‌ترین‌ها هستند.

از این ابزار برای نظافت انواع چاقو و ظروف استفاده می‌شود. مسئله شستشو بیش از چیزی که فکرش را می‌کنید اهمیت دارد و می‌تواند یک ریسک بزرگ برای کسب‌وکار شما مطرح باشد. در مقابل امروزه دستگاه‌های مختلفی از جمله سیستم‌های شوینده و آنتی‌باکتریال موجود هستند که پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن‌ها را تهیه کنید و نسبت به خرید مدل‌ها و بهره‌گیری از روش‌های قدیمی اجتناب کنید. ابزارهای بهداشتی و نظافت نیز جزو تجهیزات مورد نیاز رستوران بوده و حتما باید آن را جدی بگیرید.

֎ میز ظروف کثیف

وقتی ظروف از سالن رستوران بازمی‌گردد، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که می‌تواند سبب نظم‌بخشی به آشپزخانه شما شود، میز ظرف‌های کثیف خواهد بود. این میزها در ابعاد مختلف قابل تهیه هستند و بهتر است که جنس آن‌ها از استیل استریل و ضدزنگ باشد. البته چنین میزی را معمولاً در کنار بخش شستشو تعبیه می‌کنند و خیلی قیمت بالایی ندارد. اما پیشنهاد می‌کنیم که در این مورد به سراغ مدل‌های بزرگ بروید.

به‌هرحال مشخص نیست که در لحظه چه مقدار ظرف کثیف به آشپزخانه شما بازگردانده می‌شود و این همیشه می‌تواند برای شما دردسر زا باشد که فضای آشپزخانه‌تان محدود شود. در نتیجه اگر می‌خواهید از این موضوع و اپیدمی که موجب بی‌نظمی می‌شود جلوگیری کنید، حتماً به سراغ تهیه نمونه‌های ترجیحاً بزرگ وسایل مورد نیاز آشپزخانه رستوران از نظر ابعادی بروید.

֎ یخ‌سازهای صنعتی و بزرگ

یکی از مواردی که باید در هر فصلی در دسترس شما در یک آشپزخانه صنعتی باشد دستگاه یخ ساز و سردکن هستند. این دستگاه‌ها در مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند و معمولاً بر اساس وزنی که می‌توانند خروجی بدهند تقسیم‌بندی می‌شوند. در نتیجه اگر رستوران شما بزرگ و شلوغ است و تعداد میزهایتان زیاد، بهتر این خواهد بود که به سراغ مدل‌های بالای 80 کیلو بروید. دقت کنید که این دستگاه‌ها در مدل‌های متفرقه و ناشناخته مصرف برق نسبتاً بالایی دارند و نمی‌توانند گزینه مناسبی باشند. موضوع اصلی که می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری کسب‌وکار شما شود این است که وسایل مورد نیاز آشپزخانه رستوران را حتماً از برندهای معتبر و شناخته شده تهیه نمایید.

یخ‌سازهای صنعتی

֎ ماشین ظرفشویی

شستن ظرف‌ها در رستوران‌های بزرگ یکی از سخت‌ترین، پردردسرترین و پرهزینه‌ترین کارهای ممکن است. اگر بخواهید برای این کار از نیروی انسانی استفاده کنید باید هر ماه حقوق زیادی را پرداخت کنید. اما امروزه امکان تهیه انواع مدل‌های ماشین ظرفشویی صنعتی وجود دارد. این دستگاه‌ها سرعت کار خوبی دارند و در ابعاد و ظرفیت‌های مختلف تحت برندهای معتبر عرضه می‌شوند. همین‌طور می‌توانند نیازهای شما را در هر شرایط برآورده کنند و معمولاً مدل‌های استریل آن می‌توانند انتخاب هوشمندانه‌تر و بهتری باشند.

در مقابل ماشین‌های ظرفشویی که به‌صورت خانگی استفاده می‌شوند طراحی فوق‌العاده ساده‌تری دارند و البته از نظر قیمتی نیز ارزان‌تر هستند.

֎ میزهای دورچین

در حال حاضر یکی از اساسی‌ترین میزهایی که شما باید برای محیط داخل آشپزخانه خود تهیه کنید شامل میز دورچین خواهد بود. درون این میزها محفظه‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای نگه‌داری انواع سبزی‌ها، صیفی‌جات، کاهو، خیارشور و گوجه، زیتون و… استفاده کنید. جنس آن معمولاً از استیل ضدزنگ است و البته از نظر ابعاد در مدل‌های گسترده‌ای در بازار موجود می‌باشد. وسایل مورد نیاز آشپزخانه رستوران شما با درنظرگرفتن این مورد تا حد زیادی کامل خواهد شد. البته بخش مهمی از خریدهای ریزودرشت شما مربوط به ظروف است که در ادامه بیشتر در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم.

ظروف موردنیاز آشپزخانه رستوران

در لیست تجهیزات مورد نیاز آشپزخانه رستوران یکی از مفصل‌ترین خریدهای شما که البته جزئیات و ریزه‌کاری‌های زیادی دارد مربوط به ظروف خواهد بود. البته که ظروف یک دسته‌بندی کلی است، اگر بخواهیم دقیق‌تر به این مسئله اشاره کنیم، شما باید به سراغ خرید انواع ملاقه، قاشق، ظروف سالاد و دسر، ظروف سرو غذا، میز پیش‌غذا، تابه‌های پخت، دیگ‌ها و ماهیتابه‌های بزرگ و کوچک، صفحه‌های پیتزا، چاقوی آشپزخانه، ابزارهای برش دم‌دستی، ظروف سس و سوپ، قاشقک ها، چاقوهای کوچک و بزرگ، کاسه‌های مخلوط و همین‌طور انواع ظروف با درپوش نگه دارنده بروید. البته که طبقه‌های فلزی نیز از جمله مهم‌ترین نیازهای شما در بین تمامی وسایل آشپزخانه هستند.

نبود نظم در رستوران و بخصوص در بخش آشپزخانه می‌تواند مشکلات زیادی را چه از نظر مالی و چه از نظر مدیریت بحران برای شما به وجود آورد. در نتیجه اگر می‌خواهید از هرج‌ومرج ایجاد شده در آشپزخانه رستوران خود جلوگیری کنید. پیشنهاد می‌کنیم که حتماً در بررسی وسایل مورد نیاز آشپزخانه رستوران ظروف را از صفر تا صد و به‌صورت دست‌های کامل تهیه کنید.

جمع‌بندی نهایی

در نظر داشته باشید که در هنگام وسایل مورد نیاز آشپزخانه رستوران باید به موضوع قیمت، کیفیت متریال و همین‌طور میزان کارایی دقت ویژه‌ای داشته باشید. بسیاری از مدل‌های چرخ گوشت صنعتی، ماشین‌آلات متکی به برق ممکن است نیازهای شما را در ابعاد و وسعتی که مایل به کار در آن حوزه هستید برآورده نکنند.

در نتیجه پیشنهاد ما این است که در این مورد نخست مشورت‌های لازم را با یک فرد آشنا به این حرفه داشته باشید. در درجه دوم سعی کنید خرید وسایل مورد نیاز آشپزخانه رستوران را از مراکزی انجام دهید که معتبر بوده و به شما تضمین کیفیت می‌دهند. به‌هرحال لوازم برقی مستعد خرابی و اختلال در کارکرد هستند. اگر دستگاه‌ها تحت لیبل‌های معتبر تهیه شوند می‌توانند انتخاب بهتری باشند و در درازمدت درصورتی‌که دچار مشکل شدند، به‌راحتی از خدمات پس از فروش آن‌ها استفاده کنید.

صرف این که شما وسایل مورد نیاز آشپزخانه رستوران ارزان بخرید نمی‌تواند یک ایده اقتصادی باشد. در برخی شرایط با خرید یک دستگاه برقی مانند یخچال که تحت برند معتبری ساخته و عرضه نشده است، به‌ناچار باید هزینه‌های زیادی را صرف تعمیر و سرویس دوره‌ای کنید. البته مواردی که به آن‌ها اشاره شد صرفاً در لیست وسایل مورد نیاز آشپزخانه رستوران قرار می‌گیرند. خارج از آشپزخانه و در سالن نیز شما نیاز به یک سری لوازم دیگر هم خواهید داشت.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *