مقالات

20 خاصیت شگفت انگیز روغن هسته انگور + طرز تهیه آن

روغن هسته انگور

امروزه طب سنتی یکی از پیشگامان در عرضه درمان انواع بیماری‌ها است؛ که یکی از این روش‌های درمان، استفاده از روغن‌های مختلف طبیعی است. روغن هسته انگور نیز یکی از پر خاصیت‌ترین روغن‌های موجود در بازار است و همانطور که از نام آن پیداست از هسته انگور به دست می‌آید. برای اینکه بتوانیم از خواص این روغن بهره‌مند شویم باید برای خرید آن به مراکز معتبری مراجعه کنیم که روغن اصل به فروش می‌رسانند زیرا در غیر اینصورت استفاده از روغن تقلبی می‌تواند ضررهایی نیز برای بدن داشته باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم با خواص این روغن بیشتر آشنا شویم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

خواص روغن هسته انگور

روغن هسته انگور که دارای ارزش غذایی بسیار بالایی می‌باشد، فاقد سدیم و کلسترول بوده و البته خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن بسیار بیشتر از ویتامین E  و C  است. اسیدهای چرب غیر اشباع این روغن به نود درصد می‌رسد و می‌تواند مصرف چربی اشباع‌ شده را بسیار پایین آورد و در نهایت به سلامت قلب و عروق و بهبود جریان گردش خون کمک شایانی کند. به طور کلی مصرف این روغن می‌تواند به سلامت فرد تا حد زیادی کمک کند و در مواردی همچون آرتروز، کنترل فشار خون، جلوگیری از سرطان و روماتیسم بسیار اثرگذاری مثبتی داشته باشد. در ادامه خواص این روغن را بیشتر برای شما شرح خواهیم داد.

خواص روغن هسته انگور

خواص روغن هسته انگور برای پوست

روغن هسته انگور می‌تواند علاوه بر خواصی که برای سلامت اندام‌های داخلی بدن دارد برای پوست نیز بسیار مفید باشد و اثرات مثبتی روی آن بگذارد. البته به یاد داشته باشید قبل از مصرف این روغن بر پوست خود مخصوصا افرادی که پوست حساسی دارند، با دکتر متخصص پوست مشورت کرده تا نتایج درستی از این روغن بگیرید.

از مهم‌ترین خواص روغن هسته انگور برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان آکنه
  • یکنواخت کردن رنگ پوست
  • لطافت بخشیدن به پوست
  • حفاظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید
  • کاهش التهابات پوست
  • خواص روغن هسته انگور برای لک صورت
فواید روغن هسته انگور

֎ درمان آکنه

این روغن دارای خواص آنتی باکتریال و ضد میکروبی بوده و می‌تواند با نفوذ به عمق منافذ پوست، جوش‌های صورت را از بین ببرد و پوست را شفاف کند. گفته می‌شود در اغلب کرم‌ها و لوسیون‌های ضد جوش صورت از روغن انگور برای اثربخشی بیشتر استفاده می‌شود.

֎ یکنواخت کردن رنگ پوست

آنتی‌اکسیدانی قوی به نام پروآنتوسیانیدین در روغن هسته انگور باعث می‌شود رنگ پوست افراد به مرور یکنواخت شود و جلوه زیبایی به آن ببخشد. مصرف این روغن به صورت خوراکی می‌تواند علائم بیماری ملاسما را که باعث لک‌های تیره پوستی مقاوم می‌شود بهبود بخشد و به تمام قسمت‌های پوست رنگی یکنواخت ببخشد.

֎ لطافت بخشیدن به پوست

مصرف روغن انگور می‌تواند باعث جذب بهتر ویتامین C و E به پوست شود و در نهایت باعث افزایش حالت ارتجاعی پوست و نرمی و لطافت آن خواهد شد. البته برخی افراد که دارای پوست چرب بوده بهتر است از این روغن در اندازه‌های کم استفاده کنند تا باعث جوش نشود.

֎ حفاظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید

طبق تحقیقات و بررسی‌هایی که روی فواید روغن هسته انگور صورت گرفته است، نشان داده شد این روغن می‌تواند از پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید و اشعه فرابنفش محافظت کند. به همین دلیل به افرادی که برای سفر، مکان‌های گرم همچون جنوب را انتخاب می‌کنند توصیه می‌شود استفاده از این روغن را فراموش نکنند.

֎ کاهش التهابات پوست

یکی دیگر از خواص این روغن کاهش التهابات پوستی همچون اگزما یا قرمزی پوست است که آن هم به دلیل مولکول‌های فیتواسترول در این روغن است. بهتر است قبل از استفاده روغن انگور ، با دکتر متخصص پوست مشورت کرده تا پس از استفاده از این روغن التهابات پوستی افزایش نداشته باشد.

֎ خواص روغن هسته انگور برای لک صورت

یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در زیبایی صورت، پوست شاداب است اما برای داشتن پوست شاداب و درخشان باید مراقبت‌های زیادی از آن انجام شود. خیلی از افراد به دلیل مراقبت‌های نادرست و قرار گرفتن در معرض آفتاب، دچار لک‌های پوستی شده که باعث ایجاد جلوه بدی در ظاهر آن‌ها می‌شود.  اگر این موضوع مادرزادی نباشد و عوامل خارجی مسبب آن بوده باشند، قابل درمان است. یکی از روش‌هایی درمان لک‌های صورت، استفاده مداوم از روغن انگور است که می‌تواند به دلیل دارا بودن خواص آنتی‌باکتریایی این لک‌ها را درمان کند‌.

روغن انگور

֎ خواص روغن هسته انگور برای دور چشم

یکی دیگر از فواید روغن هسته انگور ، خاصیت آن برای دور چشم است. چشم‌ها می‌توانند تاثیر بسیار زیادی بر چهره افراد بگذارند و به همین دلیل به دنبال راهی برای ترمیم دور چشم هستند. چشم یکی از حساس‌ترین نقاط بدن است و به همین دلیل باید هنگامی که از محصولات مراقبتی برای اطراف آن استفاده می‌شود مراقب بود این محصولات به داخل چشم نفوذ نکنند؛ زیرا می‌توانند آثار مخربی بر آن بگذارند. از مهم‌ترین خواص این روغن برای دور چشم می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

֎ خواص روغن هسته انگور برای سیاهی دور چشم

یکی از خواص روغن انگور ، رطوبت رسانی و نرم کردن پوست است؛  به همین دلیل از آن در اغلب لوسیون‌ها برای تاثیرگذاری بیشتر استفاده می‌شود. اما عدم رسیدن رطوبت باعث سیاهی دور چشم می‌شود که می‌تواند تاثیرات منفی بر چهره فرد بگذارد که البته راهی برای درمان نیز وجود دارد. استفاده از این روغن به مرور می‌تواند رطوبت لازم برای دور چشم را فراهم کرده و سیاهی‌های آن را از بین ببرد. به یاد داشته باشید استفاده از این روغن باید با مراقبت‌های ویژه انجام شود زیرا می‌تواند به چشم فرد آسیب‌های جبران‌ناپذیری بزند‌.

֎ رفع چین و چروک‌های چشم

با بالا رفتن سن و عدم مراقبت از پوست، چین و چروک‌هایی در اطراف چشم پدیدار می‌شود که باعث خواهند شد سن افراد بالاتر از چیزی که هست نشان داده شود. اما با مصرف روغن انگور این چین و چروک‌ها به مرور برطرف شده و می‌تواند حالت زیبای چشم‌ها را برگرداند.

خواص روغن هسته انگور برای سیاهی دور چشم

خواص روغن هسته انگور برای مو

از دیگر خواص این روغن خواص آن برای موها می‌باشد و به همین دلیل تعداد زیادی از افراد به خصوص بانوان از این روغن به صورت موضعی برای موهای خود استفاده می‌کنند. البته عوامل زیادی می‌تواند در سلامت موها تأثیرگذار باشد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تغذیه است اما استفاده از روغن‌های تقویتی مختلف همچون روغن هسته انگور می‌تواند به سلامت آن کمک کنند.

از مهم‌ترین خواص روغن انگور برای مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

֎ شادابی مو

یکی از مهم‌ترین فواید روغن هسته انگور آبرسانی عمیق است و می‌تواند در صورتی که به شکل موضعی برای موها استفاده شود شادابی آن را تأمین کند. از این روغن می‌توان هم برای ساقه مو و هم برای کف سر استفاده کرد که در هر دو مورد خاصیت بسیار خوبی داشته و در طولانی مدت می‌تواند شادابی و درخشش را به موهای شما بازگرداند.

֎ درمان شوره سر

خشکی کف سر می‌تواند باعث شوره شود که البته می‌تواند ظاهر بسیار نازیبایی را به موهای شما ببخشد. اما برای اینکه بتوان این خشکی کف سر را درمان کرد راه‌های زیادی وجود دارد که یکی از بهترین این راه‌ها، استفاده از روغن انگور است. این روغن می‌تواند رطوبت لازم برای کف سر شما را تأمین کرده و شوره‌های ناشی از خشک شدن سر را از بین ببرد.

֎ رشد دوباره مو

از دیگر موارد استفاده روغن هسته انگور ، جلوگیری از طاسی و کمک به رشد دوباره موهای از دست رفته است. این روغن دارای اسیدهای چرب امگا 3 به خصوص لینولنیک اسید است که گفته می‌شود، می‌تواند رشد موها را تحریک کرده و زیبایی را به موها بازگرداند.

֎ درمان ریزش مو

یکی از خواص روغن هسته انگور ، خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن می‌باشد که می‌تواند ترشح هورمون DHT  را در بدن بسیار کاهش داده و فولیکول‌های مو را تقویت بخشد. البته ریزش مو می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله کمبود کلسیم و یا اختلالات هورمونی اتفاق بیفتد که باید در این موارد به پزشک متخصص مراجعه کرده و برای درمان اقدام کنید‌.

خواص روغن انگور

طرز تهیه روغن هسته انگور

روغن هسته انگور یکی از پرطرفدارترین روغن‌ها در بازار است زیرا دارای خواص بسیاری بوده و مصارف خوراکی زیادی نیز دارا است. پس از فرایند تولید آب انگور، می‌توان از هسته‌های باقی مانده آن روغن استخراج کرد که دارای سه روش مختلف در صنایع است.

  • روش اول استخراج، فشردن یا پرس کردن هسته‌های تحت حرارت بدون استفاده از حلال است که جزو رایج‌ترین روش‌های روغن‌کشی محسوب می‌شود
  • روش‌ دوم نیز استخراج این روغن با حلال
  •  آخرین روش نیز استفاده از پیش‌پرس، همراه با حلال است که از همه آن‌ها در صنعت روغن‌کشی استفاده می‌شود.

شاید همچنان برای شما سوال باشد که با دانستن این روش ها بازهم چگونه روغن هسته انگور بگیریم ؟ امروزه با استفاده از دستگاه روغن گیری می‌توانید بصورت کاملا بهداشتی و به صرفه این کار را انجام دهید. بخاطر داشته باشید این دستگاه به صورت دستگاه روغن گیری خانگی و صنعتی وجود دارد که می‌توانید از داخل سایت مشخصات و قیمت آنها را ملاحظه نمائید.

موارد استفاده روغن هسته انگور

از گذشته تاکنون روغن انگور دارای استفاده‌های زیادی بوده که به همین دلیل از بیشترین خرید برخوردار است. این روغن دارای خواص مختلف دارویی، غذایی و … است که هر کدام آن‌ها به مرور زمان خود را نشان می‌دهد و نباید برای بهره‌مند شدن از این خواص صبور بود و عجله‌ای به خرج نداد. از موارد استفاده این روغن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

֎ کنترل فشار خون

روغن هسته انگور دارای خواص آنتی‌اکسیدان زیادی بوده که مصرف آن به صورت خوراکی باعث خواهد شد بدن بتواند از خود در برابر انسداد رگ‌ها محافظت کرده و در نهایت بتواند فشار خون را کنترل کند.

֎ درمان روماتیسم

طبق مطالعاتی که پژوهشگران بر روی روغن هسته انگور انجام داده‌اند، نشان داده شد مصرف این روغن به صورت موضعی می‌تواند به تولید کلاژن در بدن و حفظ اتصالات مفاصل کمک کرده و به مرور روماتیسم را در بدن بیمار درمان کند‌. البته به یاد داشته باشید مصرف روزانه یک قاشق سوپ‌خوری از این روغن به صورت ناشتا نیز می‌تواند در کلاژن‌سازی در بدن موثر واقع شود.

֎ تسریع در التیام زخم

روغن هسته انگور می‌تواند با از بین بردن باکتری‌های اطراف زخم، روند درمان آن را تسریع بخشد و به همین دلیل بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته حتما در این مورد روغن به صورت موضعی استفاده شود تا آثار مخربی بر خود زخم نگذارد و باعث عفونت نشود.

֎ کمک به حافظه

از دیگر موارد استفاده روغن هسته انگور ، می‌توان به افرادی که دارای حافظه ضعیف بوده یا به دلیل کهولت سن دچار آلزایمر شده‌اند اشاره کرد. این روغن می‌تواند با استفاده از خواص آنتی‌اکسیدانی خود التهاب مویرگ‌های عصبی مغز را کاهش داده و در نهایت به تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر کمک خواهد کرد.

֎ جلوگیری از سرطان

همانطور که به آن اشاره کردیم روغن انگور دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است و می‌تواند با رادیکال‌های آزاد شده مبارزه کند و به مرور زمان از رشد تومورهای سرطانی بدخیم جلوگیری نماید. بیشترین موارد استفاده از این روغن برای افرادی است که دارای سرطان‌های پروستات، سینه، روده بزرگ و … می‌باشند‌‌؛ زیرا اثرات مثبت آن توسط محققان اثبات شده است.

֎ درمان دیابت

مصرف روغن انگور به صورت خوراکی می‌تواند برای لاغری بدن بسیار مفید بوده و در نهایت از بیماری دیابت جلوگیری کند‌. همچنین به افرادی که درگیر این بیمار هستند کمک کند تا آن را درمان کنند. برای بهره‌مند شدن از این روش بهتر است در کنار رژیم غذایی درست، از این روغن در سالادهای خود استفاده کنید تا به مرور اثر بخشی آن را مشاهده کنید.

֎ کاهش استرس

از دیگر موارد استفاده از این روغن در سالن‌های ماساژ است زیرا می‌تواند استرس و اضطراب را تا حد زیادی کاهش داده و آرامشی درونی برای فرد به ارمغان آورد.

خواص روغن هسته انگور برای لک صورت

سخن آخر

روغن‌های گیاهی یکی از بهترین روش‌های درمان اغلب بیماری‌هاست و به همین دلیل ز آن‌ها به عنوان چاشنی غذا نیز استفاده می‌شود. یکی از این روغن‌های بسیار پرطرفدار، روغن هسته انگور است که استخراج روغن آن بسیار کار دشواری بوده و توسط کارخانه‌ها انجام می‌شود.

این روغن دارای خواص زیادی همچون کمک به درمان سرطان، درمان دیابت، از بین بردن سیاهی دور چشم یا از بین بردن لک‌های صورت است. درمان این امراض زمانی است که مصرف این روغن مداوم باشد. البته به یاد داشته باشید نباید برای درمان بیماری‌های خود فقط به این روغن اکتفا کنید.

امیدواریم که مطالعه این مقاله از سری مقالات بازرگانی وزیری برای شما مفید باشد. شما از طریق کامنت با ما در ارتباط بوده و نقطه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *