مقالات

15 خاصیت اعجاب آور آب هویج برای مردان و زنان

خواص آب هویج

خواص آب هویج : آب هویج یک نوشیدنی بسیار مفید و ضروری برای سلامت انسان است و می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند. هویج سرشار از ویتامین A بتاکاروتن و آنتی اکسیدان هست که این مواد در کاهش میکروب و عوامل بیماری‌زا موثر هستند. همچنین منبع غنی ویتامینC پتاسیم و فولات است. مصرف روزانه آب هویج می‌تواند از ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و سکته مغزی پیشگیری کند. با ما برای دانستن بیشتر خواص آب هویج تا انتهای مقاله همراه باشید.

خواص آب هویج برای سلامت چشم‌ها

تأثیر نوشیدن آب هویج برای سلامت چشم‌ها بر هیچکس پوشیده نیست. چشم یکی از اعضای مهم بدن می‌باشد که شما می‌توانید با نوشیدن آب هویج به تقویت قدر بینایی و سلامت آن کمک نمایید.

آنتی اکسیدان موجود در بتاکاروتن هویج سبب پیشگیری از نزدیک بینی می‌شود و به دید در شب کمک می‌کند.

خاصیت اب هویج برای پوست

خاصیت آب هویج برای پوست

از خواص آب هویج میتوان به کمک برای داشتن پوستی سالم اشاره کرد زیرا سرشار از پتاسیم هست و باعث کاهش خشکی پوست و همچنین ضایعات پوستی می‌شود. در واقع به پوست شما کمک می‌کند تا مرطوب بماند و هیدراتاسیون پوست را افزایش می‌دهد. یکی دیگر از خاصیت‌های آب هویج برای پوست رفع آکنه است که از طریق سم‌زدایی و پاکسازی کبد به بهبود آکنه و کاهش آن کمک می‌کند.

آب هویج به عنوان یک مکمل ویتامین برای پوست عمل می‌کند و باعث درخشندگی پوست می‌شود برای مثال می‌تواند از بروز اگزما به دلیل داشتن مقادیر بالای ویتامین A جلوگیری کند. هم چنین سرشار از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و روند پیری پوست را کند می‌کند.

خواص آب هویج برای مو

نوشیدن آب هویج به ضخیم‌تر شدن تار مو کمک می‌کند و سبب قوی‌تر شدن ریشه مو می‌شود به همین دلیل از ریزش موی سر جلوگیری می‌کند.

نوشیدن روزانه یک لیوان آب هویج باعث درخشندگی و زیبایی موها می‌شود و همچنین از سفید شدن زودرس موی سر جلوگیری می‌کند.

ویتامین A و C موجود در آب هویج سبب براق شدن مو و به دست آوردن رطوبت لازم می‌شود. سبب گردش خون در سر می‌شود و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

آیا آب هویج لاغر می‌کند ؟

هویج دارای کالری بسیار پایینی است و سرشار از فیبر و انواع ویتامین‌ها می‌باشد. یکی دیگر از خواص آب هویج برای لاغری می‌باشد که به از بین بردن چربی موضعی و تسریع در انجام واکنش‌های متابولیسمی کمک می‌کند.

به دلیل فیبر بالای موجود در هویج این نوشیدنی پر خاصیت می‌تواند از یبوست نیز جلوگیری کند هم چنین به حفظ سطح کلسترول مفید نیز کمک می‌کند.

دستگاه آبمیوه گیری G50 تولیدی شرکت هلال یکی از دستگاه‌های خوب برای گرفتن آب هویج می‌باشد. ” قیمت و خرید دستگاه آبمیوه گیری صنعتی هلال مدل G50

تأثیر آب هویج و لاغری

روی دیواره‌های سلولی هویج خام لایه‌های ضخیم سلولزی وجود دارد که این مواد مانع جذب مواد معدنی و ویتامین‌های موجود می‌شود اما اگر آب هویج را بگیرید باعث شکستن این دیواره‌های ضخیم می‌شوید و همچنین حجم بیشتری از هویج را مصرف کرده اید. در این مورد خواص هویج و لاغری حائز اهمیت می‌شود.

آهن موجود در یک لیوان آب هویج حدودا ۶.۱ درصد از آهن مورد نیاز یک فرد را تامین می‌کند و عنصر آهن با افزایش ظرفیت ورزش و حمل و نقل اکسیژن و افزایش انرژی سبب کاهش وزن می‌شود.

همچنین یک لیوان آب هویج دارای ۱۴.۱ درصد فسفر مورد نیاز برای هر فرد است که به ترمیم عضلات و ساخت عضلات بدن کمک می‌کند و درد را بعد از تمرین کم می‌کند. هم چنین فسفر موجود در آب هویج سبب افزایش سوخت و ساز در بدن می‌شود و میزان انرژی را افزایش می‌دهد.

لاغری با هویج می‌تواند بسیار کمک کننده باشد اما توجه داشته باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید.

آیا آب هویج برای دیابت خوب است ؟

اگر بخواهیم بر اساس شاخص گلوکز در نظر بگیریم اثر هویج روی قند خون شاخص متوسط دارد. بیماران دیابتی نیز غذاهایی را مصرف می‌کنند که شاخص متوسط دارد. هم چنین هویج به دلیل فیبر بالایی که دارد بسیار کمک کننده هست چراکه فیبر باعث تنظیم گلوکز و انسولین در خون می‌شود.

اما آب هویج دارای مقادیر کمتر از فیبر می‌باشد و به همین دلیل بیماران دیابتی باید در مصرف آن دقت نمایند و مصرف آن را به چند نوبت در هفته محدود کنند. کاروتنوئید موجود در آب هویج نقش بسزایی در تنظیم قند خون دارد و مصرف مرتب آن سبب تنظیم pH خون و پاکسازی خون می‌شود.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر شکر به آن افزوده شده باشد مصرف نکنید مگر اینکه خودتان آب هویج را درست کرده باشید.

خواص آب هویج برای لاغری

خواص آب هویج برای فشار خون بالا

آب هویج به عنوان یک دیورتیک قوی به شمار می‌رود (دیورتیک‌ها موادی هستند که از طریق افزایش دفع مایعات از بدن سبب کاهش فشارخون و درمان مشکلات قلبی و عروقی می‌شوند). به همین دلیل حجم ادرار را افزایش می‌دهد و صفرا و اسید اوریک را از بین می‌برد.

هم چنین به دلیل دارا بودن پتاسیم در کنترل فشار خون و سلامت قلب و عروق تاثیر بسزایی دارد.

خواص آب هویج برای ریه

در دوره‌ی همه گیری کرونا همواره این موضوع توصیه می‌شود که سیستم ایمنی خود را با تغذیه سالم تقویت کنید. درست است که نوشیدن آب میوه‌های طبیعی درمان این بیماری نمی‌باشد اما در بهبود و پیشگیری آن موثر است.

خواص آب هویج برای بهبود کرونا بسیار حائز اهمیت است زیرا که سرشار از ویتامینC می‌باشد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. همچنین نوشیدن مایعات فراوان ترشحات بدن را رقیق کرده و باعث دفع بیماری می‌شود.

همانطور که بارها گفته شده هویج منبع غنی ویتامین A می‌باشد که در پیشگیری از بیماریهای تنفسی و سلامت ریه اثر بالقوه‌ای دارد. همچنین ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های موجود در آب هویج سبب پاکسازی ریه‌ها می‌شود. از دیگر آنتی اکسیدان‌های موجود در هویج می‌توان به لیکوپن لوتئین و زآزانتین اشاره کرد که از بروز رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند.

یکی دیگر از دستگاه‌های صنعتی مناسب برای گرفتن آب هویج دستگاه G60 می‌باشد. برای اطلاع از ” قیمت و خرید دستگاه آبمیوه گیری صنعتی هلال مدل G60 ” کلیک نمایید.

خواص آب هویج برای کبد

یکی از بیماریهایی که به تازگی بسیار شایع شده بیماری کبد چرب است. رسوب چربی در کبد باعث ضعف حالت تهوع بی‌اشتهایی و بزرگ شدن کبد می

شود. به دلیل تجمع مواد سمی و چربی در کبد عملکرد آن دچار مشکل شده و سبب نارسایی کبد می‌شود. یکی از درمان‌های موثر در درمان کبد چرب مصرف روزانه آب هویج است. مصرف روزانه آن باعث می‌شود تا کبد از سموم وارد شده پاکسازی گردد. در ادامه خواص آب هویج بر کبد را شرح می‌دهیم.

فیبر موجود در هویج سبب عملکرد بهتر کبد در دفع سموم و مواد زاید از بدن می‌شود و تجمع چربی را در سلول‌های کبدی کاهش می‌دهد. همچنین کاروتنوئید موجود در هویج که پیش ساز ویتامین A در بدن می‌باشد کمک به بهبود عملکرد کبد می‌شود. برای مثال کبد برای دفع سموم تولید صفرا می‌کند صفرا زمانی وارد خون می‌شود که چربی وارد روده کوچک شود. کاروتنوئید محلول در چربی هست و هنگامی که آب هویج مینوشید کاروتنوئید سبب آزاد شدن صفرا و ورودش به جریان خون می‌شود. پس چربی و مواد زائد بهتر دفع می‌شود.

خواص آب هویج برای کودکان

خواص آب هویج برای کودکان همانند بزرگسالان است برای مثال در تقویت بینایی آن‌ها بسیار موثر و همچنین افزایش دهنده‌ی حافظه و قدرت یادگیری می‌باشد. مصرف آب هویج در کودکان سبب هضم بهتر غذا می‌شود و از بروز یبوست نیز جلوگیری می‌کند همچنین در از بین بردن کرم‌های روده بسیار موثر هست. اما توجه داشته باشید که بهتر است کودکان زیر یک سال مصرف نکنند زیرا ممکن است باعث اسهال در آن‌ها شود.

خواص آب هویج برای زنان

مصرف آب هویج در دوران قاعدگی می‌تواند سبب کاهش درد و علائم در این دوره شود به دلیل وجود استروژن گیاهی باعث می‌شود درد‌های قاعدگی کمتر شود و دوره‌های قاعدگی نیز منظم صورت بگیرد.

اب هویج برای دیابت خوب است

خواص آب هویج برای تخمدان

گفته می‌شود که آب هویج در تقویت تخمک‌گذاری موثر است و از بروز تنبلی تخمدان پیشگیری می‌کند اما هنوز این مسأله به اثبات نرسیده است.

خواص آب هویج برای جلوگیری از سرطان

همانطور که گفته شد آب هویج دارای مقادیر بالایی کاروتنوئید است که نوشیدن آن کارتنوئید موجود در خون را افزایش می‌دهد و می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد یا از تکثیر آن‌ها جلوگیری کند.

به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌های متنوع در پیشگیری از انواع سرطان بسیار موثر است. برای مثال از بروز سرطان معده پیشگیری می‌کند. یکی از آنتی اکسیدان‌های موجود در هویج فالکارینول نام دارد که ثابت شده این ماده خواص ضد سرطانی دارد. همچنین به تازگی محققین متوجه شده‌اند که بالارفتن میزان کاروتنوئید در خون سبب کاهش کیست‌های سینه و بهبود سرطان سینه می‌شود. از دیگر خواص آب هویج در درمان سرطان سینه کاهش التهاب است در واقع کاروتنوئید موجود در هویج اثر مستقیم بر نشان‌گرهای استرس اکسیداتیو و نشانگرهای التهاب دارد. استرس اکسیداتیو به معنی‌عدم تعادل آنتی اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد است.

خواص آب هویج برای سلامت استخوان‌ها

آب هویج سرشار از ویتامین K می‌باشد که نقش مهمی در سالم نگه داشتن استخوان‌ها دارد و سبب پیشگیری از پوکی استخوان می‌شود. همچنین روند بهبود شکستگی استخوان را تسریع می‌بخشد.

آبمیوه گیری G75 یکی از پرقدرت ترین آبمیوه گیری‌ها می‌باشد. ” قیمت و خرید دستگاه آبمیوه گیری صنعتی هلال مدل G75

مصرف آب هویج در دوران بارداری

همانطور که گفته شد آب هویج دارای مقادیر بالایی ویتامین A می‌باشد که برای رشد جنین ضروری است در رشد قلب چشم‌ها ریه همچنین دستگاه گردش خون و اعصاب مرکزی نقش بسزایی دارد.

ویتامین A برای زنانی که در ماه‌های آخر بارداری هستند نیز بسیار ضروری است زیرا پس از زایمان بدن نیاز به ترمیم بافت‌های بدن دارد و این ویتامین بسیار کمک کننده است. ویتامین A در از بین بردن عفونت نیز بسیار موثر است و در این دوران توصیه می‌شود. به دلیل اینکه در دوران بارداری سیستم ایمنی فرد کاهش پیدا می‌کند بهتر است از موادی استفاده شود که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند که مصرف آب هویج سبب افزایش سیستم ایمنی می‌شود.

مصرف آب هویج در دوران بارداری به گرفتگی عضلات در مادران کمک می‌کند زیرا در این دوران دردهای عضلانی و سفتی ماهیچه‌ها در زنان باردار بسیار شایع است و آب هویج با دارا بودن فسفر می‌تواند از این درد‌ها جلوگیری کند.

برخی افراد در دوران بارداری دچار فشار خون بالا می‌شوند که می‌تواند برای مادر و جنین مشکل ایجاد کند اما با مصرف آب هویج می‌توان فشار خون را کنترل کرد.

هویج سرشار از عنصر منگنز است که در تشکیل بافت استخوانی و غضروفی جنین نقش مهمی دارد به ویژه در نوزاد تازه متولد شده این ماده بسیار ضروری است. هم چنین دارای مقادیری ویتامین ب و اسید فولیک می‌باشد که در شکل گیری سیستم عصبی و مغز جنین نقش بسزایی دارد.

در آخر در دوران بارداری از مصرف بیش از حد آب هویج خودداری کنید زیرا مقادیر بالای ویتامین A و بتاکاروتن در این دوران توصیه نمی‌شود.

خواص آب هویج برای مردان

مصرف آب هویج در مردان سبب افزایش کیفیت اسپرم و قوای جنسی می‌شود. همچنین در پیشگیری از سرطان پروستات نقش موثری دارد. توسط تحقیقات انجام شده ثابت شده که افزایش میزان کارتنوئید در مردان جوان سبب افزایش لیکوپن و فعالیت بیشتر اسپرم‌ها شده و قدرت باروری را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

ایا اب هویج لاغر میکند

کلام اخر

آب هویج را هم می‌توانید به تنهایی بنوشید یا با سبزیجات و آبمیوه‌های طبیعی دیگر ترکیب نمایید. آب هویج و آب کرفس یک ترکیب بسیار مغذی برای سلامتی و هم بهترین نوشیدنی برای لاغری است. آب هویج یک نوشیدنی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید می‌باشد که همانطور که گفته شد به سلامت چشم پوست مو قلب و… کمک می‌کند اما میزان مصرف آن را به حد متعادل برسانید. زیرا:

  • نوشیدن مقدار زیاد آب هویج ممکن است سبب بروز عارضه‌ی کاروتنمیا شود که به دلیل بالا رفتن سطح بتاکاروتن خون است که خون رنگ زرد و نارنجی می‌شود. این عامل ضرر ندارد اما عاملی هشدار دهنده است.
  • مصرف بیش از اندازه آب هویج می‌تواند سبب مسمومیت با ویتامین A نیز بشود. البته این مسمومیت معمولا با مصرف مکمل رخ می‌دهد.
  • افرادی که مکمل‌های ویتامین A مصرف می‌کنند نیز باید در نوشیدن آب هویج دقت نمایند.

همچنین بخاطر داشته باشید، درست است که خواص آب هویج بسیار زیاد است اما نوشیدن بیش از حد این نوشیدنی خوشمزه و مقوی نیز ممکن است عوارضی را برای شما به همراه بیاورد. برای بدست آوردن بهتر و سریع‌این نوشیدنی بهتر است که از دستگاه‌های خوب استفاده نمایید تا هدر رفت کمتری نیز داشته باشید. آبمیوه گیری صنعتی تنها برای استفاده در رستوران‌ها یا آبمیوه گیری ها نیست و شما در خانه نیز می‌توانید از این دستگاه‌ها استفاده نمایید و چون از قدرت و سرعت خوبی بهره می‌برند، خیلی سریع می‌توانید این نوشیدنی را برای خود یا مهمانان خود آماده نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *