مقالات

9 خاصیت اعجاب انگیز آب کرفس برای سلامتی، لاغری و پوست و مو

خواص آب کرفس

کرفس یک سبزی با کالری کم و دارای خواص مفید است که از بروز انواع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. طبع آن گرم و خشک است و در زمستان و ابتدای بهار رشد می‌کند. با دارا بودن ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های بالا امکان ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد و التهاب بدن را کم می‌کند. با مصرف روزانه آب کرفس می‌توانید به بهتر عمل کردن گوارش و کاهش وزن نیز کمک کنید. در ادامه با خواص آب کرفس بیشتر آشنا می‌شویم.

فواید آب کرفس

آب کرفس منبع غنی از انواع آنتی اکسیدان ها مانند فلاونوئید (لوتئولین و اپیژنین ) و پلی فنول است. لوتئولین خاصیت ضد التهابی دارد و همچنین در پیشگیری از سرطان معده بسیار موثر است. اپیژنین نیز به بهبود عملکرد قلب و جلوگیری از بروز سرطان سینه کمک می‌کند. گیاه کرفس حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C‌ هست که باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش رادیکال های آزاد می‌شود. برگ کرفس دارای مقادیر زیادی ویتامین A‌ یا بتاکاروتن می‌باشد و ساقه آن حاوی ویتامین های B6, B1 و B2 و  پتاسیم، اسید فولیک، منیزیم، آهن، کلسیم و… است.

خواص آب کرفس برای عمل بینی

بعد از عمل جراحی بینی فرد به دلیل تحرک کم و عوارض مواد بیهوشی ممکن است دچار یبوست شود پس باید مصرف فیبر را در وعده غذایی خود اضافه کند. هم چنین خوردن مایعات بعد از عمل بینی برای فرد بسیار راحت تر و الزامی است پس بهترین نوشیدنی که حاوی فیبر نیز می‌باشد آب کرفس است. هم چنین به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد ‌می تواند ورم و التهاب پس از عمل را کاهش دهد زیرا بعد از جراحی بینی بدن دچار التهاب می‌شود و بینی و اجزای صورت دچار ورم می‌شود. فواید آب کرفس برای عمل بینی را بررسی کردیم اما بهتر است بلافاصله بعد از عمل مصرف نشود زیرا تا چند ساعت بعد عمل عوارض داروهای بیهوشی سبب حالت تهوع یا استفراغ می‌شود.

خواص کرفس برای لاغری

دستگاه آبمیوه گیری G100 تولیدی شرکت هلال یکی از دستگاه‌های خوب برای گرفتن آب کرفس می‌باشد. ” قیمت و خرید دستگاه آبمیوه گیری صنعتی هلال مدل G100 “

خواص کرفس برای لاغری

گیاه کرفس به دلیل داشتن کالری بسیار کم منبع غذایی خوبی برای کاهش وزن است. به طور مثال ساقه کرفس تنها ١٠ کالری دارد. علاوه براین دارای فیبر بالایی هست که فیبر یک نوع کربوهیدرات است که سبب کاهش اشتها می‌شود به طوری که باعث جذب آب زیادی در بدن می‌شود و معده را پر می‌کند و اشتهای فرد کم می‌شود.

کرفس حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مفید بسیاری است یکی از مهم ترین  آن‌ها ویتامین K می‌باشد که با مصرف یک فنجان کرفس خام حدود ٣٧ درصد از ویتامین K که روزانه باید به بدن برسد را تامین می‌کنید. این ویتامین در عمل لخته خون و نیز سلامت استخوان‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. پتاسیم ماده دیگری است که در کرفس موجود است و سبب سلامت قلب و عروق و بهبود عملکرد اعصاب می‌شود و مقدار یک فنجان کرفس پخته نشده حدودا ٨ درصد از پتاسیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

تا کنون هیچ ماده ای شناخته نشده که باعث لاغری شود مگر اینکه توازن منفی در بدن داشته باشد به طور مثال اگر مقدار انرژی که بدن دریافت می‌کند از  مقداری که در بدن می‌سوزد کمتر باشد، بدن ملزم به استفاده از ذخیره چربی بدن می‌شود. اما در مورد گیاه کرفس این نکته وجود دارد که حاوی مقادیر زیادی کلسیم می‌باشد. کلسیم سبب می‌شود که سیستم هورمونی در بدن تحریک شود که یکی از این هورمون ها تیروکسین است که این هورمون سبب شکسته شدن چربی ذخیره شده در بدن و مصرف آن می‌شود.

برگ کرفس نسبت به ساقه آن دارای مواد مغذی بیشتری است و هرچه برگ های آن تیره رنگ باشد به این معنی است که دارای ویتامین های A وB زیادی هستند. همچنین قسمت ساقه کرفس دارای مقدار زیادی فیبر هست که قابل جذب نیستند که سبب کاهش وزن می‌شود. در افرادی که به صورت روزانه آب کرفس می‌نوشند، کاهش وزن دیده می‌شود. همچنین خوردن کرفس میل به شیرینی جات و خوراکی های شیرین را کم می‌کند.

خواص آب کرفس برای آرتروز و رماتیسم

کرفس به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان ها و پلی ساکارید ها خاصیت ضد التهابی بالایی دارد و برای بیماران رماتیسمی بسیار مفید است. در بیماری آرتروز و رماتیسم عضلات و مفصل ها دچار تورم و سفتی می‌شوند که برای فرد بسیار دردناک است. کرفس با دارا بودن نوعی روغن فرار سبب تحریک کلیه ها شده که مواد زاید را از بدن دفع کند. در واقع نمک های موجود در بدن سبب این التهاب می‌شود.

خواص آب کرفس برای رفلاکس معده

رفلاکس معده پدیده‌ای است که در آن محتویات معده به مری باز می‌گردد و سبب سوزش معده و تلخی دهان می‌شود. اگر رفلاکس بیش از دو بار در یک هفته رخ دهد فرد باید به درمان آن بپردازد. یکی از خواص آب کرفس برای درمان رفلاکس معده است. آب کرفس PH معده را تنظیم می‌کند و حالت اسیدی معده را کاهش می‌دهد. همچنین به دلیل خاصیت ضد التهابی در درمان سندرم روده تحریک پذیر نیز کمک بسزایی دارد.

خواص آب کرفس برای عمل بینی

یکی دیگر از دستگاه‌های صنعتی مناسب برای گرفتن آب کرفس دستگاه G60 می‌باشد. برای اطلاع از ” قیمت و خرید دستگاه آبمیوه گیری صنعتی هلال مدل G60 “ کلیک نمایید.

خواص آب کرفس برای پوست

آب کرفس می‌تواند سبب افزایش هیدراتاسیون و آبرسانی پوست شود. زمانیکه بدن کم آب باشد روی پوست نیز تاثیر می‌گذارد و سبب کدر شدن پوست می‌شود و درنتیجه چین و چروکهای پوست را بیشتر می‌کند. آب کرفس هم چنین دارای مواد مغذی بسیار زیادی از جمله منیزیم، روی، فیبر و ویتامین‌های A,B,C و K  است که به طراوت پوست و زیبایی و سلامت آن کمک می‌کند. به طور مثال ویتامین C نقش مهمی در کلاژن سازی پوست دارد که در روند بهبود زخم بسیار کمک کننده است.

کرفس به دلیل دارا بودن مقادیر بالای آنتی اکسیدان های متنوع در پاکسازی سلول های مرده نقش مهمی دارد و مانند یک لایه بردار عمل می‌کند.

مصرف نوشیدنی های سرشار از قند سبب پیری زودرس پوست به وسیله فرایند گلیکاسیون می‌گردد. آب کرفس دارای قند بسیار پایینی است و براحتی می‌توانید آن را جایگزین نوشیدنی های قندی کنید.‌

خواص آب کرفس برای مو‌

آب کرفس دارای ترکیباتی است که به پوست سر رطوبت کافی را می‌رساند و از ریزش و شوره سر جلوگیری می‌کند. از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، التهاب پوست سر می‌باشد که نتایج بدی مثل ریزش و کم حجم شدن موی سر را به دنبال دارد، با مصرف آب کرفس یا استفاده از آن به عنوان ماسک مو می‌توانید این التهاب را کاهش دهید. که سبب براق شدن موی سر نیز می‌شود. همانطور که قبلا گفته شد آب کرفس دارای مقدار زیادی ویتامین A‌ است که این ویتامین سبب ترشح غدد سبوم می‌شود که در تولید چربی طبیعی پوست نقش دارد و باعث می‌شود رشد موها بیشتر شود.

مصرف آب کرفس رطوبت مو را افزایش می‌دهد و سبب براق شدن مو می‌شود هم چنین آب کرفس ریشه موها را نیز تقویت کرده و از سفید شدن زودرس مو جلوگیری می‌کند.

طرز تهیه آب کرفس برای لاغری

برای لاغری می‌توانید از ترکیب کرفس و خیار و سیب و مقدار کمی زنجبیل و لیمو استفاده کنید. چند عدد ساقه کرفس را همراه با یک عدد خیار و  سیب به وسیله آبمیوه گیری صنعتی یا خانگی آب بگیرید و مقداری لیمو و زنجبیل به آن اضافه کنید و میل کنید.

خواص آب کرفس برای میگرن

اغلب سر دردهای میگرنی به دلیل کمبود آب می‌باشد که سبب تشدید این سردرد ها می‌شود و با نوشیدن آب کرفس می‌توانید مقدار زیادی از آب بدن را جبران کنید هم چنین منیزیم موجود در آن سبب بهبود سر دردهای میگرنی می‌شود.

خواص آب کرفس برای فشار خون بالا

آب کرفس یک دیورتیک ( ادرار آور) قوی می‌باشد و با افزایش ادرار به کاهش فشار خون کمک می‌کند. همچنین به دلیل ادرار آور بودن سبب کاهش قند و چربی خون هم می‌شود. آب کرفس حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است و پتاسیم نیز در کاهش فشار خون نقش بسزایی دارد. همچنین حاوی ماده ای به نام فتالید است که جریان خون را در رگ ها کنترل کرده و سبب کاهش فشارخون بالا می‌شود. به این صورت که با قرارگیری در رگ های خونی آن ها را گسترده کرده و خون راحت تر جریان می‌یابد.

فواید آب کرفس

بهترین زمان خوردن آب کرفس چه زمانی است؟

سوالی که همیشه برای همه پیش می‌آید در رابطه با زمان خوردن آب کرفس می‌باشد. در ادامه به سوال ” چه موقع آب کرفس بخوریم ” جواب میدهیم.

بهترین زمان خوردن آب کرفس صبح و حالت ناشتا است که اگر وقتی ناشتا هستید آب کرفس بنوشید به سم زدایی بدن کمک زیادی می‌کند.

زمان خوردن آب کرفس برای لاغری نیز صبح و ناشتا می‌باشد. در این صورت خواص آب کرفس تاثیر بیشتری دارد. همچنین نوشیدن آب کرفس ناشتا سبب تقویت عضلات بدن می‌شود.

از دیگر خواص آب کرفس کمک به بی خوابی است اگر دچار بی خوابی هستید یا در شب نمی‌توانید راحت بخوابید مصرف آن را به شب قبل از خواب موکول نمایید.

آبمیوه گیری G75 یکی از پرقدرت ترین آبمیوه گیری‌ها می‌باشد. ” قیمت و خرید دستگاه آبمیوه گیری صنعتی هلال مدل G75 “

کلام آخر

در این مقاله با خواص آب کرفس آشنا شدیم. همچنین بخاطر داشته باشید که آب کرفس دارای ویتامین ها و موادی همچون مس، فولات، بیوتین، روی و ویتامین های خانواده B نیز می‌باشد.  مصرف روزانه آب کرفس کمک شایانی به سلامت اعضای بدن می‌کند اما مانند هر مواد مفید مصرف بیش از حد آن توصیه نمی‌شود. همچنین مصرف این ماده در دوران بارداری توصیه نمی‌شود و در صورت استفاده حتما با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که کرفس می‌تواند باعث افت فشار خون شود و مصرف زیاد آب کرفس فشار خون را به شدت پایین می‌آورد. پس افرادی که دارای فشار خون پایین هستند در مصرف آن توجه داشته باشند. علاوه بر این بهتر است که مصرف متعادل این نوشیدنی پرخاصیت به صورت تازه و بدون هیچ ماده افزودنی دیگر باشد.

بازرگانی وزیری عرضه کننده انواع آبمیوه گیری و لوازم صنعتی برای رستوران ها، هتل‌ها، آب میوه گیری و بستنی فروشی ها و … با قیمت مناسب و کیفیت بالا می‌باشد.

بازگشت به لیست

2 نظر در “9 خاصیت اعجاب انگیز آب کرفس برای سلامتی، لاغری و پوست و مو

  1. بارمن گفت:

    کلا بنظرم در صبح ناشتا خوردن میوه و سبزی قبل صبحونه عالیه چون بدن بخاطر نیازش همه ویتامین هارو جذب میکنه

    1. vaziri گفت:

      با سلام و سپاس از مشارکت شما. البته بهتره قبل از هر اقدامی با پزشک متخصص مشورت نمائید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *