مقالات

وافل چیست ؟ طرز تهیه وافل به چند روش

طرز تهیه وافل

در دنیای امروزه خوردنی‌ها، شیرینی‌ها و دسرها اشکال مختلفی دارند که شاید نام برخی از آن‌ها را شنیده و از نظر ما نام‌آشنا باشند. برخی دیگر هم طرز تهیه پیچیده‌ای داشته باشند و ما همواره ترجیح دهیم آن‌ها را به‌صورت آماده تهیه کنیم. اما در مورد طرز تهیه وافل باید بگوییم که روش‌ها متفاوت است. شما می‌توانید آن را با ترکیبات مختلف و همین‌طور با دستگاه و بدون دستگاه تهیه و نوش جان کنید. همان‌طور که احتمالاً متوجه شده‌اید و در ابتدا عنوان کردیم، بحث ما شیرینی و یکی از محبوب‌ترین و پرطرف‌دارترین‌ها یعنی وافل است.

بهتر است پیش‌ازاین که به روش‌های پخت آن بپردازیم در خصوص این که وافل به چه نوع شیرینی گفته می‌شود کمی صحبت کنیم. به طبع اگر اولین‌بار است که در مورد وافل می‌شنوید، برای شما جالب خواهد بود که از چه ترکیباتی ساخته شده، چه طعمی دارد و طرز تهیه وافل چگونه است.

وافل چیست ؟

وافل ترکیبی از شیرینی و نان است که معمولاً ترد و شیرین بوده و از نظر ظاهری و ساختار کلی می‌توان آن را به بیسکویت تشبیه کرد. البته که می‌توانید آن را در هر وعده غذایی مصرف کنید، اما به‌طورکلی به‌عنوان دسر، صبحانه و عصرانه در کنار نوشیدنی‌های گرم، شیره طلائی و حتی انواع شکلات‌ها و کارامل‌ها میل می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد.

امروزه برای ساخت آن دستگاه‌هایی تحت عنوان وافل ساز عرضه می‌شوند که شما می‌توانید آن‌ها را برای خانه یا کافی‌شاپ تهیه کنید. این دستگاه‌ها هم مدل صنعتی دارند و هم در ابعاد مصارف خانگی قابل انتخاب هستند. از طرفی حتی برخی از ساندویچ‌سازها نیز به شما امکان ساخت وافل را می‌دهد. در ترکیبات وافل از آرد و شکر، تخم‌مرغ و روغن و در برخی موارد ماست استفاده می‌شود که کمی طعم آن را متفاوت می‌کند.

دسته‌بندی‌های مختلفی برای وافل‌ها وجود دارد که در ادامه و به‌مرور به آن‌ها اشاره خواهیم داشت. طرز تهیه وافل روی گاز ساده‌ترین و اولین روش موردنظر است.

وافل چیست

دستگاه ” وافل ساز تخم مرغی HEDICO مدل JD-01 ” علاوه بر مصارف صنعتی، برای مصارف خانگی نیز بسیار به صرفه و با کیفیت است.

طرز تهیه وافل بدون دستگاه

اما اجازه دهید پیش از هر چیزی در خصوص طرز تهیه وافل بدون دستگاه ( طرز تهیه وافل خانگی بدون دستگاه بر اساس کتاب‌های آشپزی ) آموزشی مختصر و مفید بخوانیم. به‌طورکلی یک سری اقلام نیاز است که باید آن‌ها را تهیه کنید. حجم و موادی که در نظر گرفته شده است می‌تواند برای تهیه وافل پنج‌نفره استاندارد باشد:

  1. شکر دو قاشق غذاخوری
  2. روغن یک‌چهارم لیوان بزرگ
  3. وانیل نصف قاشق‌چای‌خوری
  4. بکینگ پودر دو قاشق‌چای‌خوری
  5. آرد یک و نیم لیوان یا 450 گرم
  6. شیر یک و نیم لیوان مشابه حجم آرد
  7. تخم‌مرغ دو یا سه عدد

برای آماده‌سازی وافل نیاز است که یک ظرف مناسب انتخاب نموده و تخم‌مرغ‌ها را درون آن بریزید. بهتر است که از همزن استفاده کنید. اما اگر ندارید یک چنگال می‌تواند کار شما را پیش ببرد. پروسه هم زدن آن را آن‌قدر انجام دهید که تخم‌مرغ حالت سفید و کف به خود بگیرد.

  1. وقتی تخم‌مرغ به رنگ سفید درآمد و پف کرد، لازم است که وانیل، شکر و روغن را به آن افزوده و دوباره آن‌قدر هم بزنید تا دانه‌های شکر به‌خوبی در مواد و تخم‌مرغ حل شوند. حالا کم‌کم شیر را اضافه کرد و مجدداً هم زدن را ادامه دهید.
  2. در این مرحله لازم است که آرد الک شده و بکینگ پودر را به ترکیب وافل خود اضافه نمایید. می‌توانید برای این کار از الک کمک بگیرید و پیشنهاد دستور و طرز تهیه آشپزهای حرفه‌ای این است که با استفاده از الک در سه مرحله مواد خیس را به خمیر وافل اضافه نمایید. البته دقت کنید که آرد را به‌خوبی مخلوط کنید تا شکل گلوله‌ای به خود نگیرد. تابه را گرم کنید و اجازه دهید که روغن داغ شود. این موجب خواهد شد که چیزی به کف تابه شما نچسبد. بهتر است که به سراغ تابه‌های نچسب بروید. برای پختن هم از حرارت ملایم و نیم شعله استفاده کنید.
  3. سپس مایه مربوط به وافل خود را در داخل تابه بریزید. دقت کنید که آن را درون تابه خیلی نازک پهن نکنید. در این صورت زود خشک می‌شود و می‌سوزد. وافل را معمولاً قطورتر و ضخیم‌تر از پنکیک در نظر می‌گیرند.
  4. ابعادی نزدیک به بیسکویت را برای آن در نظر بگیرید. حالا درب تابه را ببندید و اجازه دهید که یک دقیقه زمان بگذرد. در مرحله بعدی وافل را برگردانده و اجازه دهید 30 الی 40 ثانیه زمان صرف شود. به‌عنوان جمع‌بندی باید خاطرنشان شویم که بر اساس طرز تهیه وافل در تابه شما نیاز به زمان 90 ثانیه‌ای دارید.
طرز تهیه وافل بدون دستگاه

از نظر کیفیت ” وافل ساز گرد (دانه درشت) HEDICO مدل WF-01 ” بسیار با کیفیت بوده و برای مصارف خانگی نیز مقرون به صرفه می‌باشد.

طرز تهیه وافل با اسنک ساز

در توضیحاتی که در خصوص طرز تهیه وافل خانگی شرح داده خواهد شد، برخی مراحل در تمامی روش‌های طبخ، چه دستگاه‌های ساندویچ‌ساز و چه وافل ساز دقیقاً مشابه است. اما از یک نقطه به بعد در وافل ساز و یا حتی فر، نیاز است که شما یک سری تغییرات در روش طبخ خود اعمال کنید تا مشکلی در پخت و مراحل آن ایجاد نشده و یا وافل شما نسوزد و حالت و طعم بعدی به خود نگیرد. البته برای پختن وافل به شکل تصاویری که مشاهده می‌فرمایید، می‌توانید از قالب‌های مخصوص پلاستیکی و استیل استفاده کنید که در بازار موجود هستند. طرز تهیه وافل خانگی صرفاً نیاز به فر، وافل ساز یا تابه‌ای کوچک خواهد داشت.

طرز تهیه وافل با دستگاه

در این روش لازم است که نخست صفحه دستگاه وافل ساز را با استفاده از روغن سرخ‌کردنی یا کره چرب کنید. سپس دستگاه را روشن نموده و منتظر بمانید تا گرم شود. برای ادامه مراحل طرز تهیه وافل لازم است که به بخش قبلی آموزش مراجعه کنید و از مرحله اول شروع کنید. وقتی مواد وافل شما حاصل شد. می‌توانید با استفاده از یک ملاقه، مقداری از مایه را بردارید و روی قالب وافل ساز بریزید. وافل سازی که از قبل با روغن و کره به‌خوبی چرب شده است. وافل‌ها را به طور کامل پخش کنید و درب دستگاه را ببندید، اجازه دهید که 90 ثانیه به طور کامل وافل شما بپزد و رنگ به خود بگیرد.

اگر مایل به یادگرفتن طرز تهیه وافل کافی‌شاپی هستید می‌توانید از فرمول زمانی 90 ثانیه‌ای استفاده کنید. زمانی که رنگ آن طلایی شد می‌توانید از دستگاه خارج کنید و کمی به آن مربا یا توت‌فرنگی خرد شده اضافه کنید. البته سس‌های شکلات، خامه و بستنی نیز ترکیبات فوق‌العاده‌ای هستند که پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن‌ها را نیز امتحان کنید.

طرز تهیه وافل خانگی

طرز تهیه وافل در ساندویچ ساز

طرز تهیه وافل در ساندویچ ساز و دستگاه اسنک ساز دقیقاً مشابه هم است. البته تایم پخت بستگی به قدرت و سیستم کاری دستگاه شما خواهد داشت و در این مورد نمی‌توان نظر داد. اما در مرحله‌ای که مواد وافل شما آماده شده است، دستگاه ساندویچ‌ساز یا اسنک ساز را کمی چرب کنید و سپس مواد را درون آن منتقل کنید. بسته به حرارتی که تنظیم کرده‌اید معمولاً نیاز است که مدت‌زمان دو الی چهار دقیقه عملیات پخت را ادامه دهید. برخی دستگاه‌ها نیز به‌صورت اتوماتیک زمان را تنظیم می‌کنند و نیازی نخواهد بود که شما کار خاصی انجام دهید. در نهایت روی این حالت پخت می‌توانید زمانی که دستگاه اتوماتیک خاموش می‌شود وافل را خارج کرده و روی یک توری قرار دهید. دقت کنید که باید اجازه دهید کاملاً سرد شود.

پس از این که وافل شما خنک شد می‌توانید به آن توت‌فرنگی، موز، دانه انگور و یا ورقه‌هایی از کمپوت آناناس و اسکوپ‌های بستنی اضافه کنید. شکلات مایع نیز ایده جذابی است و می‌تواند طعم این خوراکی را چندبرابر بهتر کند.

طرز تهیه وافل با اسنک ساز

وافل ساز نان بستنی HEDICO مدل WF-02 ” با دو کارایی بوده و برای علاوه بر مصرف صنعتی برای مصارف خانگی نیز بسیار پر استفاده می‌باشد.

طرز تهیه وافل کافی شاپی

به‌هرحال کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها نیز معمولاً برای تهیه وافل از دستگاه‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر استفاده می‌کنند و خرید این سیستم‌ها یکی از نیازهای اصلی این مراکز خدماتی است. درصورتی‌که شما هم مایل به تهیه دستگاه وافل ساز صنعتی هستید باید در نظر داشته باشید که در بازار مدل‌های مختلفی تحت برندهای گوناگون وجود دارد که معمولاً بر اساس قدرت، ابعاد و وزن از هم دیگر متمایز می‌شوند. قطر صفحه و درجه حرارت و در نهایت ولتاژ برق مصرفی از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید به آن‌ها دقت کنید. در نظر داشته باشید که روی این دستگاه‌ها شما امکان تهیه وافل به شکل دانه‌درشت یا دانه کوچک را خواهید داشت که دراین‌خصوص باید به صفحه آن دقت کنید.

وافل سازهای صنعتی کار شما را چندبرابر راحت‌تر می‌کنند و می‌توانید از آن‌ها برای سرویس‌دهی در کافه، رستوران، هتل و کافی‌شاپ به‌راحتی استفاده کنید.

معمولاً قیمت خیلی بالایی نیز ندارند. اما یک ابزار سودآور به‌حساب می‌آیند. امروزه وافل در بین مردم محبوبیت زیادی کسب کرده است و تبدیل شده به یکی از بهترین میان وعده‌ها، صبحانه‌ها و همین‌طور عصرانه‌هایی که البته در کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها به اشکال مختلفی نیز تزئین می‌شود و رنگ و بوی فوق‌العاده‌ای به خود می‌گیرد.

نکات مهم حین تهیه وافل

در نظر داشته باشید یکی از مهم‌ترین موارد در مراحل یادگیری طرز تهیه وافل خانگی یا صنعتی این است که آرد مصرفی حتماً باید الک شود. در غیر این صورت گلوله گلوله می‌شود و به طبع این هیچ جلوه جذابی نخواهد داشت. حتی موجب طبخ نشدن وافل شما می‌شود و در نهایت نتیجه‌ای که انتظار دارید را دریافت نمی‌کنید. همیشه تابه یا هر وسیله دیگری که برای پخت وافل استفاده می‌کنید را به‌خوبی چرب کنید تا به کف آن نچسبیده و یا محصول نهایی شما نسوزد.

سخن آخر

در این مقاله از سری مقالات بازرگانی وزیری به طرز تهیه وافل به چند روش پرداختیم. برای راحتی کار شما می‌توانید برای تهیه وافل از دستگاه‌های مخصوص این کار نیز کمک بگیرید. بازرگانی وزیری این دستگاه ها را با قیمت مناسب و کیفیت ایده آل برای شما فراهم آورده تا با خریدی مطمئن از طعم بی‌نظیر و پختی آسان لذت ببرید. همچنین در صورتی که روش پخت دیگری را برای طرز تهیه وافل سراغ دارید می‌توانید از طریق کامنت با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *