مقالات

انواع قهوه اسپرسو را بشناسید

انواع قهوه اسپرسو

اسپرسو و انواع آن جزو مهم‌ترین انواع قهوه است. به دلیل محبوبیت بالایی که اسپرسو و انواع آن در بین مردم دارد، هر کسی که نام قهوه را بشنود قطعا به یاد اسپرسو خواهد افتاد. اگر شما هم جز افرادی هستید که نمی‌دانید تفاوت انواع قهوه اسپرسو با یکدیگر چیست و یا آشنایی کافی با آن‌ها ندارید می‌توانید با مطالعه این مطلب به طور کامل با اسپرسو و انواع آن آشنا شوید. در این مطلب ابتدا به معرفی اسپرسو پرداخته و سپس انواع قهوه اسپرسو را به طور کامل معرفی کرده و تفاوت هر کدام با یکدیگر را توضیح می‌دهیم.

اسپرسو چیست؟

خیلی از افراد تصور می‌کنند که اسپرسو نوعی از قهوه است! اسپرسو در واقع نوعی از قهوه نیست بلکه روشی متفاوت برای تهیه نوشیدنی قهوه است. در واقع با کمک این روش می‌توان عصاره دانه‌های پودر شده قهوه را به سرعت خارج کرد و یک نوشیدنی گرم بسیار غلیط تهیه کرد.

اصلی‌ترین شیوه تهیه قهوه، اسپرسو است. در این روش که با کمک دستگاه اسپرسوساز انجام می‌شود، آب جوش با فشار بسیار زیاد در مدت زمان کم از میان پودر قهوه عبور داده می‌شود و از سمت دیگر عصاره پودر قهوه خارج می‌شود. نوشیدنی بدست آمده به اصطلاح قهوه اسپرسو است. این روش برای اولین بار در کشور ایتالیا استفاده شد و سپس با محبوبیت بالایی که کسب کرد اکنون تبدیل به یکی از روش‌های اصلی و سریع تهیه قهوه شده است.

انواع اسپرسو

انواع قهوه اسپرسو در ایران

زمانیکه برای میل کردن قهوه به کافی شاپ مراجعه می‌کنید، با مشاهده منو با انواع مختلفی از قهوه اسپرسو مواجه می‌شوید که شاید تفاوت آن‌ها را ندانید. در این قسمت می‌خواهیم انواع قهوه اسپرسو را معرفی کنیم.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که اگر اسپرسو یک روش تهیه قهوه است پس چطور می‌شود که انواع مختلفی قهوه اسپرسو داشته باشیم؟ در پاسخ باید بگوییم که درست است که اسپرسو یک نوع قهوه نیست که انواع مختلفی داشته باشد و روشی برای تهیه قهوه است اما تنها تفاوت انواع مختلف قهوه اسپرسو با یکدیگر تفاوت در میزان و نوع مواد افزودنی به آن مثل شیر، خامه، بستنی و… است.

انواع قهوه اسپرسو عبارتند از:

֎ اسپرسو Espresso

پایه‌ترین نوع قهوه اسپرسو این مدل است. میزان این نوشیدنی بین ۲۵ تا ۳۰ میلی لیتر است و در فنجان مخصوص قهوه اسپرسو سرو می‌شود. این نوع قهوه اسپرسو در مدت زمان کوتاه ۲۵ ثانیه‌ای عصاره ۷ گرم قهوه مخصوص با کمک دستگاه اسپرسوساز گرفته می‌شود. البته می‌توان با کمک موکاپات نیز این نوشیدنی را تهیه کرد اما هم مدت زمان کار افزایش می‌یابد و هم کیفیت نوشیدنی تهیه شده با دستگاه اسپرسوساز از نوشیدنی تهیه شده با کمک موکاپات بالاتر است.

֎ دبل اسپرسو Double Espresso یا دوپیو Doppio 

تنها تفاوت دبل اسپرسو با اسپرسو میزان و حجم مواد تشکیل دهنده آن است. دبل اسپرسو یا دوپیو دو شات از اسپرسو است و برای تهیه این نوشیدنی باید از ۱۴ گرم پودر قهوه استفاده کرد. میزان دبل اسپرسو دو برابر اسپرسو یعنی ۵۰ تا ۶۰ میلی لیتر است که در فنجان مخصوص قهوه اسپرسو سرو می‌شود.

خیلی از افراد به مقدار کافئین موجود در اسپرسو راضی نشده و به دنبال میل کردن نوشیدنی با حجم و کافئین بیشتری هستند به همین دلیل به سراغ دبل اسپرسو می‌روند.

֎ ریسترتو Ristretto

برای تهیه این نوع قهوه اسپرسو باید میزان ۷ تا ۹ گرم پودر قهوه را در مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ ثانیه با کمک دستگاه اسپرسو عصاره گیری کرد. مدت زمان کمتر تهیه این نوشیدنی باعث شده است که حجم آن تقریبا نصف اسپرسو باشد. هر شات از ریسترتو حدود ۱۵ تا ۲۰ میلی لیتر است.

در این روش به دلیل اینکه مدت زمان تهیه کوتاه‌تر شده است اما مقدار پودر قهوه با اسپرسو تفاوتی ندارد. ریسترتو نسبت به اسپرسو میزان غلظت بالاتری داشته و همچنین تلخ‌تر است.

انواع اسپرسو در ایران

֎ دبل ریسترتو یا Double Ristretto

همانطور که از نام آن پیداست به دو شات از ریسترتو، دبل ریسترتو گفته می‌شود. حجم دبل ریسترتو دو برابر ریسترتو است یعنی بین ۳۰ تا ۴۰ میلی لیتر و تقریبا با یک شات اسپرسو برابری می‌کند.

֎ لانگو یا Lungo Espresso

دلیل نام‌گذاری این نوع قهوه اسپرسو به دلیل زمان بیشتر مورد نیاز، جهت تهیه آن است. در این نوع قوه اسپرسو میزان آب مورد استفاده نسبت به اسپرسو دوبرابر یعنی ۵۰ میلی لیتر است. عصاره ۷ گرم پودر قهوه با ۵۰ میلی لیتر آب در مدت زمان حدود ۵۰ ثانیه گرفته می‌شود. هر شات لانگو تقریبا حجم دو برابری نسبت به اسپرسو دارد.

֎ شورت ماکیاتو یا  Short Macchiato

برای تهیه شورت ماکیاتو از فوم شیر استفاده می‌شود. پس از تهیه یک شات اسپرسو، شیر که به حالت فوم در آمده است به آن اضافه می‌شود. در واقع شورت ماکیاتو تشکیل شده از اسپرسو، شیر و فوم است. استفاده از شیر و فوم شیر در تهیه شورت ماکیاتو باعث شده است که طعم آن کمی لطیف‌تر از اسپرسو باشد.

֎ لانگ ماکیاتو یا Long Macchiato

تنها تفاوتی که لانگ ماکیاتو با شورت ماکیاتو دارد این است که برای تهیه لانک ماکیاتو باید از دو شات اسپرسو استفاده کرد اما میزان و حجم شیر و فوم تفاوتی با شورت ماکیاتو ندارد.

֎ کافه لاته یا  Caffe Latte

یکی از محبوب‌ترین انواع قهوه اسپرسو است. کافه لاته یا مختصرا لاته میزان بسیار زیادی شیر و مقدار کمی فوم شیر دارد. در این روش حجم بسیار زیاد شیر را به یک شات اسپرسو اضافه می‌کنند. به دلیل استفاده شدن از شیر زیاد در تهیه لاته، طعم آن نسبت به اسپرسو بسیار لطیف‌تر و سبک‌تر است. به همین دلیل لاته می‌تواند یک نوشیدنی جذاب برای صبحانه و شروع یک صبح پر انرژی باشد.

֎ کاپوچینو یا Cappuccino

روش تهیه کاپوچینو شباهت زیادی به کافه لاته دارد و مواد استفاده از هر دو نیز یکسان است. تنها تفاوت این دو این است که فوم شیر استفاده شده در کاپوچینو بیشتر از کافه لاته بوده و همچنین معمولا بر روی کاپوچینو پودر شکلات اضافه می‌شود که طعم آن را دلچسب‌تر می‌کند.

֎ موکا یا Mocha

موکا برای کسانی که به طعم شکلات علاقه دارند بسیار مناسب است. در تهیه آن ابتدا یک شات کاپوچینو تهیه می‌شود و سپس هات چاکلت یا پودر شکلات داغ به آن افزوده می‌شود. هر شات موکا از اسپرسو، شیر، فوم شیر، پودر شکلات داغ تشکیل شده است.

֎ آفوگاتو یا Affogato

هنوز هم اختلاف نظر بین افراد وجود دارد که آفوگاتو دسر است یا نوشیدنی! این نوع قهوه اسپرسو برای اولین بار در استرالیا ایجاد شد. در این روش به یک شات اسپرسو، یک اسکوپ بستنی اضافه می‌شود و آفوگاتو می‌تواند برای دوست داران بستنی بسیار خوشایند باشد.

انواع قهوه اسپرسو در ایران

֎ آمریکانو یا  Americano

در آمریکانو شما کافیست که به یک شات اسپرسوی ساده حدود ۳۰ تا ۵۰۰ میلی لیتر آب داغ اضافه کنید؛ به همین سادگی! خیلی از افراد به دلیل مشکلات گوارشی که دارند به دلیل غلظت و سنگینی اسپرسو نمی‌توانند آن را میل کنند؛ به همین جهت مقداری آب داغ به شات اسپرسو اضافه می‌کنند که غلظت آن کاهش پیدا کرده و سبک‌تر شود.

سخن آخر…

خیلی از افراد زمانیکه به کافی شاپ جهت میل کردن قهوه مراجعه می‌کنند با دیدن اسامی مختلف انواع قهوه اسپرسو در منو ممکن است گیج شده و تفاوت هر کدام را با یکدیگر ندانند. در این مقاله از سری مقالات بازرگانی وزیری ما سعی کردیم ابتدا قهوه اسپرسو را توضیح دهیم و سپس به بررسی برخی از مهمترین و محبوب‌ترین انواع قهوه اسپرسو بپردازیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *