مقالات

0 تا 100 راه اندازی رستوران به همراه هزینه ها

راه اندازی رستوران

راه اندازی رستوران مستلزم پاسخ به این پرسش است که چگونه یک رستوران راه اندازی کنیم. در یک بیان ساده می‌توان گفت که راه اندازي رستوران یک فرآیند پیچیده و هیجان انگیز است که نیازمند برنامه ریزی دقیق، سرمایه گذاری مناسب و پشتکار فراوان است. در این مقاله قصد داریم تا به شکل گام به گام به مراحل راه اندازی رستوران بپردازیم. لذا در صورتی که قصد دارید تا با بودجه مناسب، رستوران باکیفیت راه اندازی کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

مقدمه کلی در مورد تأسیس رستوران

رستوران به یک واحد صنفی گفته می‌شود که افراد برای سرو غذا و نوشیدنی به آن مراجعه می‌کنند. رستوران‌های موجود در ایران دارای سبک‌های مختلف هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سبک رستوران ایرانی، سنتی، کترینگ، رستوران ایتالیایی، کافه رستوران و… اشاره کرد. سوددهی رستوران زمانی که افراد با برنامه ریزی دقیق نسبت به راه اندازی آن اقدام کنند، می‌تواند بسیار بالا باشد.

عدم برنامه ریزی دقیق در راه اندازی رستوران لوکس باعث می‌شود تا افراد بعد از گذشت حدود 2 الی 5 سال، با شکست مواجه شوند. یکی از دلایل رکود و شکست این موضوع، عدم تخمین هزینه راه اندازی است. در این مقاله می‌خواهیم به تفصیل در مورد تأسیس رستوران، هزینه‌های مورد نیاز، نکات کلیدی در زمینه راه اندازی یک رستوران شیک و… بپردازیم.

راه اندازی رستوران صفر تا صد

برای تأسیس یک رستوران، توجه کردن به برخی از نکات باعث می‌شود تا افراد بتوانند به شکل بهینه رستوران مورد نیاز خود را راه اندازی کنند. افرادی که تجربه کافی در این زمینه ندارند، ضمن مطالعه این مقاله می‌توانند مشاور راه اندازی رستوران را در برنامه خود قرار دهند. دریافت مشاوره باعث می‌شود تا راه اندازی یک رستوران با اطمینان خاطر بیشتری انجام شود.

در این بخش می‌خواهیم به چک لیست راه اندازی رستوران اشاره داشته باشیم. هر یک از موارد برای خود دارای اهمیت است لذا توجه کردن به آن باعث می‌شود تا افراد متناسب با بودجه و نیاز خود بهترین رستوران را راه اندازی کنند:

✅ بررسی ایده پردازی و برنامه ریزی

بررسی ایده و هدف راه اندازی یک رستوران بسیار مهم است. در این بخش ابتدا باید ماهیت و هدف راه اندازي رستوران به شکل کامل مشخص شود. چه نوع غذایی در رستوران سرو می‌شود. آیا رستوران می‌خواهد به شکل سنتی باشد یا به شکل امروزی مدیریت شود. تحلیل بازار در این زمینه باعث می‌شود تا افراد برای تأسیس رستوران به دنبال انتخاب سبک جذاب خود باشند.

رقبا، مشتریان هدف، ترندهای غذایی و قیمت گذاری دارای اهمیت است. در این مرحله افراد قادر خواهند بود تا با توجه به موقعیت منطقه، بهترین نوع رستوران را انتخاب کنند. به عنوان نمونه راه اندازی رستوران سنتی به نسبت تأسیس رستوران‌های دیگر دارای شرایط مخصوص به خود است. هر نوع رستوران نیاز به تجهیزات خاص خود دارد.

در این مرحله تدوین برنامه کسب و کار از اهمیت بالایی برخوردار است. این برنامه می‌تواند شامل خلاصه اجرایی، تحلیل بازار، برنامه عملیاتی، پیش بینی مالی و استراتژی بازاریابی باشد. تحلیل بازار به افراد کمک خواهد کرد تا بتوانند با انتخاب استراتژی مناسب، به هدف خود دست پیدا کنند.

✅ انتخاب موقعیت مکانی

برای راه اندازی رستوران بیرون بر ، توجه کردن به این نکته حائز اهمیت است که رستوران باید در یک مکان مناسب باشد تا خدمه بتوانند خدمات سرویس رسانی را به بهترین شکل و در کمترین زمان ممکن انجام دهند. توجه کردن به مشتریان هدف باعث می‌شود تا تأسیس این گونه رستوران‌ها به بهترین شکل انجام شود. در بحث راه اندازی یک رستوران مناسب، فضای فیزیکی باید به شکل کامل در نظر گرفته شود.

تجهیزات صنعتی آشپزخانه از جمله تجهیزاتی است که باید در فضای رستوران قرار بگیرد. در واقع استفاده از بهترین وسایل باعث می‌شود تا خدمت رسانی به بهترین شکل انجام شود. هزینه‌های مرتبط با اجاره نیز باید به شکل کامل برآورد شود. هر مکان دارای هزینه‌های مخصوص به خود است که به صورت مجزا محاسبه می‌شود.

چک لیست راه اندازی رستوران

✅ مجوز و پروانه

در بحث راه اندازی فست فود یا راه اندازی رستوران، توجه کردن به ثبت شرکت، دریافت مجوزهای بهداشتی، مجوزهای آتش نشانی، مجوزهای ساختمانی و… دارای اهمیت است. در مراحل ابتدایی راه اندازی رستوران کوچک، افراد باید این مجوزها را دریافت کنند. در سطح بزرگ‌تر نیز برخی از مجوزها به کسب و کار رستوران افزوده می‌شوند.

ثبت شرکت و مراحل انجام آن دارای پیچیدگی‌های مخصوص به خود است که افراد باید این موضوع را مدنظر قرار دهند. دریافت مجوزهای بهداشتی از طریق سازمان بهداشت قابل انجام است. سیستم اطفاء حریق نیز باید به شکل صحیح نصب شود و مجوزهای مربوطه توسط سازمان‌های ذیربط دریافت شود. در صورت نیاز به تغییرات ساختمانی، مجوزهایی نیز در این زمینه وجود دارند که باید به شکل کامل دریافت شوند.

✅ طراحی داخلی و تجهیزات

راه اندازی کافه رستوران یا راه اندازی کترینگ نیاز به طراحی دقیق داخلی دارد تا تجهیزات مورد نیاز درون آن به خوبی جای بگیرد. طراحی داخلی یک رستوران باید با مفهوم رستوران هماهنگی داشته باشد. تجهیزات آشپزخانه گوناگونی درون یک رستوران قرار می‌گیرند که می‌توانند شامل اجاق گاز صنعتی، فر بزرگ، یخچال و تاپینگ و… باشند.

افراد در این زمینه باید با تأمین کنندگان مطمئن در ارتباط باشند تا بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری کنند. منوی رستوران باید متناسب با سلیقه و نیاز مشتریان طراحی شود. برآورد هزینه راه اندازی رستوران در این بخش به چشم می‌خورد چرا که افراد باید با برآورد هزینه بتوانند یک رستوران متناسب با نیاز مشتریان خود را راه اندازی کنند.

✅ استخدام پرسنل

یک رستوران به تنهایی قابل اداره کردن نیست لذا افراد در این زمینه باید بتوانند نیروی کار حرفه‌ای را استخدام کنند. بررسی بهترین سرآشپز، پرسنل سالن، پرسنل آشپزخانه و… دارای اهمیت است. یک سرآشپز باید دارای مهارت و تجربه کافی در این زمینه باشد. پرسنل رستوران باید بتوانند برخورد مناسبی با مشتریان داشته باشند. پرسنل آشپزخانه نیز باید دارای مهارت لازم برای پخت انواع مواد غذایی خوشمزه باشند.

✅ بازاریابی و تبلیغات

در بحث پاسخگویی به پرسش برای راه اندازی رستوران چقدر سرمایه لازم است باید به این نکته توجه کرد که بازاریابی و تبلیغات، به عنوان یک بخش کلیدی در پرداخت هزینه‌ها محسوب می‌شوند. در بازاریابی و تبلیغات، طراحی لوگو و هویت بصری رستوران مهم است. لوگوی رستوران باید به شکل اختصاصی طراحی شده باشد و هویت بصری جذابی برای مشتریان داشته باشد. یک وب سایت و صفحه اجتماعی باید به گونه‌ای باشد که قابلیت بازاریابی داشته باشد.

شیوه تبلیغات محلی بعد از راه اندازی نیز مهم است. این شیوه تبلیغاتی می‌تواند شامل بنر، تراکت و… باشد. در این روش افراد می‌توانند به شکل بهتری با شیوه تأسیس رستوران آشنا شده و در صورت نیاز از منوی غذایی رستوران، سفارش‌های مورد نظر خود را ثبت کنند.

راه اندازی رستوران صفر تا صد

نکات مهم در راه اندازی رستوران

با توجه به موارد عنوان شده در بالا، کسانی که به دنبال راه اندازی و تأسیس رستوران هستند، ضمن توجه به نکات گفته شده باید به دنبال خرید بهترین تجهیزات رستوران باشند. خرید بهترین تجهیزات رستوران می‌تواند به شکل قابل توجهی، سرعت خدمات رسانی را افزایش دهد. به عنوان نمونه افرادی که قصد راه اندازی رستوران ایتالیایی را دارند، باید به دنبال خرید تجهیزاتی باشند که بتواند بهترین غذاهای ایتالیایی را تهیه کنند. در ادامه به مهم‌ترین نکات در تأسیس رستوران ایده‌آل می‌پردازیم:

◈ پروپوزال تأسیس رستوران

در فرآیند راه اندازی و تأسیس رستوران، تأمین مواد اولیه، برآورد هزینه، بررسی فضای داخل رستوران، اخذ مجوزهای لازم و… به عنوان چالش‌های مهم و کلیدی در این زمینه محسوب می‌شوند. چالش‌هایی که برای بسیاری از سرمایه گذاران به عنوان یک نقطه عطف به شمار می‌رود. راه اندازی یک رستوران باید در مسیر درست قرار داشته باشد تا افراد بتوانند به موفقیت برسند. معمولاً در این زمینه نوشتن یک پروپوژال قوی، باعث می‌شود تا یک کادر قدرتمند انتخاب شود. در این زمینه تجربه متخصصان می‌تواند بسیارکارآمد باشد لذا افرادی که قصد تأسیس رستوران را دارند باید به این نکته توجه داشته باشند.

◈ طراحی منوی رستوران

در طراحی منوی رستوران باید تمام سلایق در نظر گرفته شود. به عنوان نمونه تنوع بهترین غذاهای روز نیاز خرید تجهیزات پیشرفته و حرفه‌ای است. به طور مثال افراد برای خرید بهترین دستگاه ساندویچ ساز صنعتی باید بتوانند بهترین فروشگاه را در این زمینه انتخاب کنند.

یک منوی خلاقانه باعث جذب مشتریان بدون انجام بازاریابی می‌شود. در واقع وجود منوی خلاقانه می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات شود. منوهای تکراری نزد مشتریان از جذابیت بسیار کمی برخوردار هستند. نوآوری در ارائه منوهای هوشمند به تنهایی می‌تواند یک تبلیغ هیجان انگیز باشد.

◈ توجه به سایت و فضای دیجیتال

امروزه با روی کار آمدن تجهیزات هوشمند، افراد از گوشی و تبلت برای ثبت سفارش محصولات و مواد غذایی خود استفاده می‌کنند. افرادی که به دنبال راه اندازي رستوران هستند، بهتر است با طراحی وب سایت و اپلیکیشن اختصاصی، شیوه بازاریابی نوین را در برنامه خود قرار دهند. تأثیر فضای مجازی بر روی برندینگ و اعتبار کسب و کار بر هیچکس پوشیده نیست.

هزینه راه اندازی رستوران

برای راه اندازی رستوران چقدر سرمایه لازم است ؟ هزینه راه اندازی رستوران ۱۴۰۳

یکی از دغدغه‌های مهم و اصلی افراد در هنگام تاسیس رستوران، توجه کردن به قیمت راه اندازی است. به عنوان نمونه بررسی هزینه راه اندازی رستوران سنتی باعث می‌شود تا افراد قبل از اقدام به تأسیس رستوران نسبت به برآورد هزینه‌ها اقدام کرده و با مدیریت هزینه‌ها، بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

به عنوان نمونه هزینه تأسیس رستوران به خرید تجهیزات مختلف نظیر آبمیوه گیری صنعتی، گاز فر، میز و صندلی و… بستگی دارد. علاوه بر هزینه تجهیزات بیان شده افراد باید هزینه استخدام پرسنل را نیز در نظر بگیرند. از عوامل مختلف راه اندازی و تأسیس یک رستوران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اندازه رستوران
  • موقعیت مکانی
  • نوع غذا و منوی رستوران
  • تجهیزات مورد نیاز
  • پرسنل استخدامی

در صورتی که رستوران از نوع بیرون بر باشد، هزینه راه اندازی می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان نمونه هزینه راه اندازی رستوران بیرون بر به نسبت رستوران‌هایی که خدمات ارائه می‌دهند کمتر است. با توجه به موارد بیان شده نمی‌توان یک قیمت ثابت را برای همه رستوران‌ها در نظر گرفت. با این حال در هزینه راه اندازی و تأسیس رستوران توجه کردن به نکات زیر ضروری است:

⇠ هزینه اولیه

هزینه اولیه شامل هزینه اجاره یا خرید ملک، تجهیزات آشپزخانه، دکوراسیون، تجهیزات سالن، مجوزها، تأمین مواد اولیه، هزینه‌های حقوق و هزینه بازاریابی است. یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌های اولیه در هنگام تأسیس رستوران، قیمت ملک است. موقعیت مکانی مناسب باعث می‌شود تا هزینه ملک به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند. اندازه و امکانات ملک انتخاب شده تأثیر زیادی بر روی قیمت نهایی ملک دارد.

تجهیزات آشپزخانه مانند اجاق گاز، دستگاه ظرفشویی، دستگاه سبزی خرد کن، فریزر و… باعث اختصاص هزینه قابل توجهی در راه اندازی و تأسیس رستوران می‌شود. در صورتی که رستوران خدمات خود را به صورت سالن نیز ارائه می‌دهد، خرید میز، صندلی، ظروف پلاستیکی، سیستم تهویه و… دارای اهمیت است.

از لحاظ طراحی دکوراسیون نیز می‌توان گفت که طراحی رستوران ایده‌آل باید به سبک روز باشد که شامل هزینه‌های مختلف می‌شود. علاوه بر موارد بیان شده، هزینه اخذ مجوزهای بهداشتی، آتش نشانی، ساختمانی و سایر مجوزهای لازم دارای اهمیت است.

یک رستوران برای اینکه بتواند از پس سفارش‌های خود برآید باید در تأمین مواد اولیه خود بسیار عالی عمل کند. این امر نشان می‌دهد که هزینه‌های دیگری باید در زمینه تأمین مواد اولیه کنار گذاشته شود. هزینه‌های حقوقی راه اندازی، شامل هزینه ثبت شرکت، مشاوره حقوقی و سایر هزینه‌های حقوقی است.

⇠ هزینه‌های جاری

علاوه بر هزینه‌های اولیه که شامل خرید مواد و تجهیزات پیشرفته نظیر میکسر صنعتی، آسیاب کن صنعتی و… است، یک سری هزینه‌های جاری وجود دارد که توجه کردن به آنها برای مدیر یک رستوران حائز اهمیت است. این هزینه‌ها می‌تواند شامل هزینه پرداخت حقوق پرسنل، هزینه مواد اولیه، هزینه گاز، آب و برق باشد. در این میان هزینه نگهداری و تعمیرات نیز دارای اهمیت است. هزینه مالیاتی نیز جزو هزینه‌های جاری شرکت محسوب می‌شوند.

هزینه پرداختی به پرسنل شامل هزینه حقوق سرآشپز، پرسنل سالن و سایر کارکنان می‌شود. هزینه خرید مواد اولیه نیز به عنوان هزینه جاری محسوب شده که برای تهیه غذا الزامی است. هزینه‌های مصرف آب، برق و گاز رستوران نیز باید به موقع پرداخت شود. هزینه نگهداری و تجهیزات نیز دارای اهمیت است لذا پرداختی آن ضرورت دارد. از لحاظ قانونی، مالیات باید سر موعد مشخص شده پرداخت شود که شامل هزینه مالیاتی می‌شود.

نکات مهم در راه اندازی رستوران

راه‌های کاهش هزینه رستوران

با توجه به اینکه راه اندازی یک رستوران دارای هزینه‌های زیادی است که افراد باید به آن توجه داشته باشند، شیوه‌های مختلفی برای کاهش هزینه راه اندازی وجود دارد که در این بخش می‌خواهیم به آنها بپردازیم:

✔ تأمین مواد اولیه از تولیدکنندگان

خرید مستقیم از تأمین کننده می‌تواند تا حدود زیادی باعث کاهش هزینه مواد اولیه شود. این امر زمانی که افراد به تازگی قصد راه اندازی رستوران مورد نظر خود را دارند بسیار کارآمد است. در واقع خرید از تولیدکنندگان باعث می‌شود تا اجناس و مواد اولیه به شکل مستقیم و بدون واسطه خریداری شود.

✔ استفاده از تجهیزات دست دوم

خرید برخی از تجهیزات دست دوم که نیاز تأسیس یک رستوران است، تا حدود زیادی می‌تواند هزینه راه اندازی یک رستوران را کاهش دهد. تجهیزات دست دوم که در حد نو هستند بسیار مهم است لذا افرادی که تجربه کافی در این زمینه دارند، باید به دنبال خرید بهترین محصولات باشند.

✔ استفاده از نیروی کار آموزش دیده و ماهر

آموزش پرسنل، خود به تنهایی دارای هزینه مجزا است لذا افراد بهتر است برای کاهش هزینه‌های رستوران از نیروی کار ماهر و حرفه‌ای استفاده کنند. این امر می‌تواند علاوه بر کاهش هزینه آموزش، بازدهی کارکنان را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

✔ بهینه سازی مصرف انرژی

بهینه سازی مصرف انرژی به نوبه خود می‌تواند باعث کاهش نهایی هزینه‌های جاری شود. در این بین برای کاهش هزینه‌های انرژی، استفاده از سیستم‌های روشنایی کم مصرف دارای اهمیت است. مدیران رستوران بهتر است برای کاهش هزینه‌های جاری به دنبال انتخاب راهکار مناسب در این زمینه باشند. خرید بهترین تجهیزات که دارای برچسب انرژی +A باشد می‌تواند انرژی را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

با توجه به موارد بیان شده در این بخش می‌توان گفت که هزینه راه اندازی رستوران می‌تواند متفاوت باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. بنابراین افراد قبل از شروع هر کاری بهتر است یک برنامه مالی دقیق تهیه کرده و هزینه‌های احتمالی را با دقت بالا مورد بررسی قرار دهند. افراد برای تهیه انواع تجهیزات صنعتی آشپزخانه رستوران می‌توانند از یک مجموعه حرفه‌ای در این زمینه استفاده کنند.

فروشگاه وزیری یک فروشگاه حرفه‌ای در زمینه فروش تجهیزات آشپزخانه صنعتی است که محصولات خود را با درجه کیفی بالا و بدون واسطه به فروش می‌رساند. خرید از مجموعه وزیری باعث کاهش هزینه راه اندازی و تأسیس رستوران می‌شود. تنوع محصولات این فروشگاه به گونه‌ای است که افراد با خیال راحت می‌توانند بهترین محصولات را خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرند.

راه اندازی کافه رستوران

جمع بندی

در این مقاله به تفصیل در مورد مراحل و هزینه راه اندازی رستوران مطالب جالب توجهی بیان شده است. افرادی که قصد دارند تا یک رستوران متناسب با نیاز منطقه خود راه اندازی کنند، بهتر است به دنبال بررسی موقعیت مکانی، اخذ مجوزهای لازم و برآورد هزینه‌های مرتبط باشند. این امر باعث می‌شود تا بتوانند مدیریت بهتری بر روی کسب و کار خود داشته باشند.

تنوع محصولات آشپزخانه صنعتی بسیار بالاست لذا افراد برای خرید بهترین و پیشرفته‌ترین محصولات با قیمت مناسب می‌توانند از طریق مجموعه وزیری خرید خود را با قیمت مناسب و کیفیت تضمین شده انجام دهند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *